766

van de verdichting. Het verhaal vergeestelijkt. Het verhaal toont de techniek van de sleutel, de verfijningen, de ingewikkelde, uitgestippelde paden door de mijnenvelden. Deze zijn niet recht, maar kronkelig. Het gaat alle kanten op. De kaarsrechte monniken met hun rechte paden en rechte gebouwen zouden een misleiding kunnen zijn. Ook zij zijn sloten. Zonder de bestudering van de sloten kun je nooit de sleutels vinden. Zouden sommige monniken een sleutel verborgen houden ? Er zijn geen shortcuts en hotlinks naar de natuur. Het gaat door vele omwegen. Er moet met vele personages gesproken worden die bepaalde kennis bevatten die je nodig hebt, al dan niet verdraaid. Neem hiervoor de tijd. Doe het niet haastig. Er zijn geen superbruggen en snelwegen tot de natuur. Die hebben de piraten wel gebouwd, maar daar kom je bedrogen op uit. Ze hebben het snelle goud gesmeed, het goud der dwazen, waardoor je versteent. Hoe kom je dan verder ? Soms moet je juist trager gaan om verder te kunnen, en soms moet je zelfs wat stappen terugnemen, of helemaal teruggaan. Velen zijn in de ban van het snelle goud. Maar het zijn sloten, geen sleutels. Het zijn verdichtingen, geen verfijningen. Nee, het is niet leuk als je in een kerker terechtkomt. De monniken pakken je op als je niet helemaal rechtloopt zoals hen. Maar alles begint in de gevangenis. Als je de sleutel wil leren kennen moet je eerst het slot leren kennen. Vaak is dan het slot een verdraaiing van de sleutel. Het slot bezit daarom ook het geheim van de sleutel. Zo leer je vindingrijk te worden, andere wegen te zoeken, creatief te zijn. Zo leer je waarlijk te verbeelden en je eigen schepper te zijn. Zo leer je zelf een spelmaker te zijn. Teveel ruimte leidt tot verdichting, want zo blijf je gericht op de realiteit die aan je aangeboden wordt, en de vrijheid sleurt je er in mee en versteent je. Terwijl als je ruimte beperkt is, je het in andere werelden gaat zoeken, de werelden van je eigen verbeelding. Je hebt dan geen andere keuze. De mensen hebben het altijd over hetzelfde, alles gaat in dezelfde cirkels, en daardoor verdicht het. De mensen zijn van steen. Ze worden onderdeel van de stadsmuren. Ze worden overal voor gebruikt door de piraten. En alles herhaalt zich. Het zijn de sloten, en die sloten zijn hypnotisch en magisch, als verkeerslichten. Ze willen je manipuleren, meezuigen in de verstening. Ze willen steden en boten bouwen van je onderdelen, en sieraden voor de piraten van je maken. Je kop als een kaarsenstandaard. Ze willen je voor eeuwig laten branden. Ze willen je laten zingen in hun koren. Lachen moet je voor de foto, je mond wijd opendoen bij het zingen, om hen gelukkig te maken. Ze willen een mensenbehager van je maken. Piraten hebben vele hulpjes. Nee, het is niet leuk als je in slavernij leeft bij de piraten. Maar je moet eerst het slot door en door leren kennen voordat je de sleutel door en door kunt kennen. Zo ben je een boeienkoning, een Houdini, en dien je het houdini verschijnsel te ontdekken. De boeien geven niet mee. Ze zijn niet aardig. Ze zijn gemeen, wreed. Ze trekken je mee tot de absolute puinhopen. Ze noemen het liefde, zoals in het boek 1984 van George Orwell. 'Het zombificeert je,' zegt een lied uit 1982.[1] 'Het ministerie van de liefde,' wil je voor eeuwig laten branden, voor eeuwig laten zingen voor hen. Meelopen met de gezombificeerde monniken, kaarsrecht. Nee, de boeien geven niet mee. 'Het is vals en onvriendelijk,' zegt het lied. Het neemt je mee in een auto. Het verleidt. Het neemt je ver weg. Het is een obsessie. Dat is de ontmoeting met het slot. Alleen door kunst kan het gedraaid worden, maar kunst moet je leren. Er is ook piraten kunst. Er is een zwarte kunst. Wie heeft al deze werelden gemaakt ? Feit is dat je je weg er doorheen moet zien te vinden door kennis. Het is een beetje als het verhaal van tien kleine negertjes of tien kleine indiaantjes waarin er steeds één afvalt. Dat was ook het thema in de tachtiger jaren.[2] De monniken marcheren. Het houdini verschijnsel komt dichterbij. De wereld ligt opgesloten in een onderwater kooi. Maar wat ligt buiten de kooi ? Grote haaien, orca's en andere monsters. Moeten we daarom in deze kooi zijn ? Is er een weg in de kooi ? Hierover gaat ook het boek 'de bibelebonse bakker'. Dingen gebeuren met een reden. Dat wil niet zeggen dat die dingen goed zijn, maar het is

767 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication