801

leven op de paradijs aarde rgg 2020/ 2021 hoofdstuk 1 de argentijnse tunnel Filosofie alleen is niet genoeg. Na Kant kwam Freud met de psycho analyse wat intens betrokken is bij zowel de nuances van de individuele als de collectieve psychologische verschijnselen en die de verbanden daartussen onderzoekt. Dit is de puzzelologie, het leven als puzzel avontuur. Niets is wat het lijkt, maar we worden hierin wel op de proef gesteld : Zijn we betrokken studenten of worden we onverschillig. Ook moeten we leren onderscheid te maken tussen hoofdzaken en bijzaken. Toen de Vietnam oorlog in 1975 ten einde kwam tussen het communisme en kapitalisme begon er al snel een nieuwe oorlog, namelijk die van Argentinië. Argentinië zag wel dat het extremistische communisme en kapitalisme geen goed deden. In Argentinië was het zogeheten peronisme ontstaan, een derde weg tussen communisme en kapitalisme in, een middenweg. Maar op deze middenweg ontstond links en rechts, en die streden om de nuances. Links staat dan vaak voor gelijkheid tussen burger en staat, en rechts staat vaak voor vrijheid. Er moet een zekere balans zijn, maar de echte oorlog is die van het geestelijke tegen het materialisme. En de demonologie kan vertaald worden als psycho analyse, oftewel de puzzelologie. Altijd weer is het dus een oorlog tussen het studentenschap en het spijbelaarsschap. Als we in het geestelijke reizen over de Amerika brug tot de Venezuela muur zijn gekomen, de hongermuur, dan moeten we daar niet zomaar overheen, maar er juist dieper in, en dan komen we tot de Argentinië tunnel, de vuile oorlog van 1976-1983. Een vuile oorlog is een oorlog waarin ontvoering en marteling wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. Dit ging dus diep, heel diep. Activisten werden opgepakt zoals ook in Venezuela. Links en rechts zijn in principe gewoon verkappende termen van communisme en kapitalisme. Over wat de balans was waren ze het niet eens. Het vleselijke zal het geestelijke nooit verstaan. Juan Peron (1895-1974), grondlegger van het peronisme, wilde een tunnel bouwen tussen links en rechts en tussen burger en staat. Hij predikte dus net als Boeddha de derde weg, oftewel de middenweg. Maar er waren vele oorlogen over dit geloofsgoed van deze Argentijnse messias. Wanneer wordt hongeren onverschilligheid ? Er is altijd een gevaar in het minderen, vandaar dat elk minderen getoetst moet worden. Minderen moet altijd strategisch zijn, en onderworpen aan de eeuwige kennis. Het kind met het badwater wegwerpen is bijvoorbeeld extremistisch minderen, spijbelend minderen, als een joyride drug. Dit is het valse minderen van de deserteur. Er staan dus allerlei gevaren op de loer als wij tot de hongermuur van Venezuela naderen, en daarom is er de Argentinië tunnel, oftewel de toets-dynamiek, Jakob strijdende op Pniël, strijdende met God. De Venezuela muur doet alles achter glas verdwijnen, in de bibliotheken en de museums, om onderscheid te maken tussen lezer en boek, om zo ook een muur te plaatsen van bescherming en

802 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication