814

mens verspilt alles te snel. Er waren ook camera's waarop je die verhalen kon bekijken. Het waren een soort dia's als bij viewmasters. Er werd ook een speciaal soort plastic verkocht voor deze camera's, voor de dia's, als een soort screenfilters. Er komt dus een heleboel kijken voor het zien van het geheim, het gaat om groot geduld en planning. Dit is zoals gezegd geen passief geduld. Waarom ? Je kunt er lang over nadenken, maar je kunt ook bij jezelf beginnen. Waarom hebben ze in het rijke westen zulke verschrikkelijke vreetfeesten terwijl ze in Venezuela uit de vuilnisbakken eten. Waarom ? Waarom gooit de rijke mens alles zo snel weg, en moet alles pico bello zijn voor het oog, anders beginnen ze te klagen en te morren en moeten er weer zo snel mogelijk nieuwe dingen aangeschaft worden. Ze hebben de koopziekte. Hun hart is niet verbonden met de armen. Wel is kunst en creativiteit belangrijk. Wel is symboliek belangrijk. Het is belangrijk niet in kunstarmoe terecht te komen. Ik was in een dichtbijzijnde natuurstad, een magische stad, wat ik al kende vanaf mijn jeugd. Ik houd dan altijd mijn ogen goed open omdat het buitenaards is, en het is een echte kunststad, en ik kom daar ook voor de kunst en de inspiratie. Door kunst kan de wereld veranderen. Ik ben daarom een kunstenaar in hart en nieren. Ik zag een bord wat zei : 'Een leven lang leren.' En er liepen twee vrouwen voor me die het over puzzels hadden. Ik voelde me als een detective. Wat was er in de wereld gebeurd ? Ik zag een vrouw die me aan het paarse complot deed herinneren. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Het paarse complot gaat over problemen die bedoeld zijn om de mens dit te laten opmerken en zo aan zichzelf te werken, als een bepaalde vorm van pedagogiek. Alleen zo kan de wereld beter worden. Het haalt het onderste uit de kan, terwijl als alles goed zou zijn zou de mens in slaap sussen. Moeten we opnieuw vluchten naar de indianen van Amerika, naar Indianië, op het schip de Mayflower, net zoals de pelgrimsvaders destijds ? Want armen activisten worden vervolgd in Europa. Als je niet vrolijk meedoet, dan worden alle machten van de hel over je uitgestort. Moeten we komen tot de oorspronkelijke betekenis van dankdag en thanksgiving day ? Veel indianenstammen zien dankdag als de aftrapdag voor een hoop ellende in de nieuwe wereld, want hun land werd geroofd en hun bevolking werd uitgemoord. Ze voelden zich bedrogen en verraden. Daarom zien ze thanksgiving day als een rouwdag. Het rijke westen heeft een hoop goed te maken. Dat zullen ze niet doen, maar jij moet het doen. hoofdstuk 6 volwassenen : duveltjes in doosjes Pim vertelde die moppen over Ethiopiërs, altijd maar weer, en wij vertelden ze door, als kinderen, omdat het constructieve verhaaltjes waren over Ethiopiërs, zoals : Wat is een luxaflex ? Een stapelbed voor Ethiopiërs. Als kind heb je een hele andere beleveniswereld en zie je daar geen kwaad in. Het is meer een creatieve oplossing en bewustwording, want zowel Pim als ik gingen later in de ontwikkelingshulp werken. Als kind zie je die energieën en dan moet je er wat mee, en als kind ben je zelf ook een Ethiopiër. Maar de volwassenen konden het niet waarderen, je weet wel, die lui die ons voerden met dierenlijken, en zichzelf helemaal volspekten met materialisme en andere troep. Nee, die konden het niet waarderen. Die zagen niet dat kinderen op hun eigen manier aan de noodbel trokken. Ik zou zeggen als ik een kind dat soort verhaaltjes hoorden vertellen : Nou,

815 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication