825

de strijd, dus de strijd voor gelijkheid, en dan is het luipaard de strategie, en dit gaat over bergen en door dalen. Hierin wordt je eerst geconfronteerd met een corrupte vorm, zoals in het boek openbaring, want 'eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren.' Natuurenergie komt dus vanuit een wetboek. De mens kent dit wetboek niet, en rommelt maar wat aan. De mens weet alles beter, is beer en leeuw geworden in het vlees, omdat hij niet wil wachten op de hemelse kennis. De materialistische mens wil alles nu. 'Nu' is de sleutel voor de materialistische mens, en die sleutel leidt ten verderve. 'Ik wil, ik wil, ik wil,' en niet 'Uw wil geschiede'. De leeuw is ook het werk. Er moet gestreden worden en gewerkt worden voor gelijkheid. Perspectief is het probleem. Bekijk je het vanuit de hemel of vanuit de aarde. Doe je het voor het geld, voor eer en macht, of voor het hogere doel. De mens is dus ook in strijd met beer en leeuw. Daarom moet het luipaard komen voor inzicht, voor hemelse sluwheid. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het luipaard is profetisch, dus rebels naar de aardse, religieuze politiek. Je mag niet gelijkvormig worden. Het luipaard gaat tekeer, maar kan niet veel doen zonder de beer en de leeuw. Daarom moet het luipaard door deze corrupte systemen heen, als door een mijnenveld. Je kan niet veel doen. Je hebt schakels nodig, de juiste schakels, en dan wordt je eerst geconfronteerd met de valse schakels, de ketenen. Het luipaard vecht, als een kat, maar kan niet veel doen zonder de beer en de leeuw. De beer is de gelijkheid, en de leeuw is de strijd voor gelijkheid, heel kapitalistisch, want er moet ook een strijd zijn tegen de valse gelijkheid, oftewel de gelijkvormigheid. 'Weest niet gelijkvormig aan de wereld, want gij kunt geen twee heren dienen.' De mens mag niet van twee walletjes eten. De beer zondert zich af voor hemelse gelijkheid, en de leeuw zondert zich af om voor deze hemelse gelijkheid te strijden. Zonder deze afzondering wordt het corrupt. Het luipaard wordt als spion gezonden, als verkenner. Dit is een groot lijden, totdat het antistof er is, een amalgaam tussen beer, leeuw en luipaard. Het antistof wordt alleen in de diepte opgewekt. Ouders die het altijd over uiterlijkheden hebben, vleselijkheden, wat ze willen zijn er veel. Het is moord van het kind. Levenspartners kunnen er ook wat van. Graag gaat dit allemaal gemaskerd met religie, maar ook religie is moord op het kind. Het gaat om de droomualiteit en religie is slechts een metafoor. Religie en materialisme gaat makkelijk samen, want door religie proberen ze hun materialisme goed te praten, want ze hebben immers een zondebok waarop ze alles kunnen projecteren, en dat is gewoon de aard van veel religies. Ja, Jezus heeft de schuld gedragen, zeggen ze dan, en zo kunnen ze blijven aanrotzooien. Ze zeggen niet : Uw wil geschiede, maar ze hebben het altijd over hun eigen wil, en ze willen nog zoveel. Het zit in de mens, en ieder mens moet dit persoonlijk overwinnen. Ze hebben het niet over de armen en over de dieren, maar over zichzelf. 'Wat gij de armen hebt aangedaan hebt gij mij aangedaan, dat wat gij een kind hebt aangedaan hebt gij mij aangedaan, wat gij een dier hebt aangedaan hebt gij mij aangedaan,' zou Jezus zeggen. Het is een sprookjesfiguur met een boodschap. Het zijn sprookjes, fabeltjes met een betekenis. Het heeft geen betekenis op zich, maar alleen in de diepte. Maar velen hebben er de tijd en het geduld niet voor. Kijk wat ze van het Jezuskind hebben gemaakt. Kijk ook wat ze van Roodkapje en Hans en Grietje hebben gemaakt. Als Kate Bush het over Jezus, God en Noach had, dan had het altijd een hele andere lading, dan kwam het vanuit een andere wereld, vanuit de natuur. Het was dan wiskundig verantwoord in een hele andere context. Je voelde je dan niet bejezust en bedonderd. Ik bestudeer het boek openbaring al vanaf mijn veertiende, en was ook lang lid van een tijdschrift geheel eraan gewijd. In mijn talenstudie kwam ik erachter dat het boek tweezijdig was, dat het van beide kanten bekeken kon worden. 2 En het beest, dat ik zag, was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil van een leeuw. (Openbaring 13)

826 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication