870

Johannes. Johannes, of Yohanan, als gids, zoals Noach en Mozes dit waren in het Oude Testament, en zoals JN-P of Anubis dit was in de Egyptologie, als de godin van de zwarte honden. In de poëzie van de tweede bijbel staat de onderwereld vol met machines genaamd de bakkerman's gezichten, totaal zonder empathie, totaal onverschillig, want alles waartoe ze geprogrammeerd zijn is het bakken, het maken van producten. Daar leven ze voor en niets anders. Ze hebben geen meelijden en ook geen meestrijden. Het zijn ijskoude zakenlieden, bakkers, die je komen opbakken zonder genade. Ze kunnen veel dwepen, en ook heel aardig en vriendelijk zijn, maar dit is allemaal uitgecalculeerd, niet om je te helpen, maar om je te strikken en te bedriegen, om een product van je te maken. Daarom ben ik zo blij met het innuendo van religie om hier doorheen te komen. Het is goed iemand tegen te komen met ware empathie, maar dat zal niet veel gebeuren. Anubis kwam tot mij in de vorm van een zwarte kat, en we gingen samen door weilanden op een bepaalde planeet waar Anubis mij had gebracht. Er moesten nieuwe hervormingen plaatsvinden. Johannes is dus JN-P, oftewel Anubis, in de oorspronkelijke Egyptologie, de gids van de onderwereld, en Johannes, Yohanan, nam Jezus mee naar de rivier de Jordaan, wat de afdaling betekent in het Hebreeuws. De Jordaan is een lange rivier die door het meer van Galilea stroomt en in het zuiden de dode zee instroomt. De rivier is genoemd naar één van zijn bronnen, de rivier Dan, van Eden, het paradijs. DN betekent in het Aramees ook de exegese, of exegese (openbaring) door het kruis. Zo loopt de rivier de Jordaan waartoe Jezus door Johannes werd geleid van kruis, Dan, tot kruisdood, de dode zee. Het hele Jezus verhaal ligt dus ook in deze rivier verborgen. Het is een groot mysterie. Deze dingen vonden plaats in Egyptische context. Je kunt de Israelologie niet begrijpen zonder de Egyptologische context. Dit zijn buitenaardse, paradijselijke waarden. Ik was in een droom in het ouderlijk huis, en aan de rechterkant woonden altijd veel gereformeerde gemeente gezinnen, zoals ook onze buren. Ik werd door hen geëvacueerd en werd ondergebracht in één van hun huizen verder weg aan de rechterkant. Ze hadden ook de Venezuelaanse indianen ondergebracht, en ik kwam op een kamer met verschillende meisjes. Hun voeten waren heel mooi. Ik moest denken aan : 'Hoe teder op de bergen zijn de voeten van hen die goed nieuws brengen.' De gereformeerde gemeente waren hen die afgedaald waren. Ze leefden heel sober. Maar dit was een diepere kern : de regressie. Zij leefden vanuit het innuendo, oftewel als de regressief-gereformeerde gemeente (rgg). Dat was een hervorming die had plaatsgevonden. Wij mogen ook afdalen in de Jordaan om tot de dode zee te komen, tot de kruisdood. Ook de kruisdood is dus slechts een innuendo. Het vertelt een verhaal, het laat een pad zien. Daartoe was Johannes gekomen. Johannes was een wilde jongen die in de wildernis leefde, of in de worteltekst was het Hannah die de Samuels moest brengen tot de profetenscholen van de natuur. En deze Anubis, of JN-P, is een grote Egyptologische wachter van het nieuwe religieuze goed, niet als een letterlijkheid, maar als een innuendo. Religie is namelijk goed voor beeldspraak, en daar moet het bij blijven. Het is dieper in je binnenste, en deze bron spuit ook op dieper vanuit de binnenste. Dat is waar de totem van de zwarte hond naar wil leiden. Een hond is een beeld van het meelijden en meestrijden. Is Johannes dus eigenlijk de gids die Jezus beloofde ? Sommigen zouden zeggen : Ja, maar de gids was toch het heilige geestelijke ? Ja, maar oorspronkelijk betekende het richting in het Aramees, dus dan kom je nog bij Johannes uit, of de Egyptische richtinggever Anubis. Religie is dus altijd weer dubbellaags. Ook Jezus putte dus in dit verhaal uit deze bron. We kunnen daarom ook zeggen dat het ook om deze bron gaat, om Johannes, als we kijken naar het innuendo van 'Laat de kinderen tot Mij komen, en verhinderd ze niet.' We kunnen ook zeggen : Laat de kinderen tot het mysterie van Johannes

871 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication