871

komen, oftewel tot Anubis. Ieder kind heeft een hond nodig, wat betekent dat ieder kind een gids nodig heeft. Ieder kind heeft een lamp nodig voor zijn voet. hoofdstuk 44 jona : van communisme tot communologie Jona moest prediken tegen Ninevé, maar hij vluchtte. We kennen allemaal het verhaal. Hij werd opgeslokt door een vis, waardoor hij uiteindelijk toch in de goede richting kwam, want de vis spoog hem uit op het droge. In het Hebreeuws is de vis 'dag' en in de worteltekst is het een beeld van de donkere, grote moederschoot, als moeder God die hem opnam. Ik had een droom over Sebek, de Egyptische krokodil totem, wat slechts één van zijn vormen is, want in mijn droom was hij een tedere vader die een kind in een rugzak op zijn rug droeg om het kind over sneeuw en ijsbergen naar Mekka zou brengen. Mekka was eerder genaamd Bakkah, verbonden aan Rebekkah en Se-bek, de kennis (sa) van Bakkah. Sebek was hier vandaan uitgezonden om het kind te halen, en het was zeker niet de eerste keer dat ik over Sebek droomde als zijnde een menselijke gedaante, en dit is overigens vaak het geval met Egyptische archetypen dat ze zowel dier zijn als mens. Dat is ook niet zo vreemd, want het dier is een symbool van de menselijke karakteristieken. Mens en dier horen dus bij elkaar. Het is een deel van jezelf. Sebek, de tedere vader, moest het kind dus terugbrengen tot Mekka, Bakkah, tot Rebekkah dus, als een beeld van het hemelse woord. Het mooie is dat de Israelologie, de Egyptologie en de Islamologie elkaar aanvullen. Ze horen zeker bij elkaar. Moeder Rebekkah is een belangrijke aartsmoeder en archetype. Ze staat voor de gelijke verdeling, want ze wilde niet dat Jakob onder zou doen voor Ezau alleen maar omdat Jakob jonger was, zoals Mekka, oftewel Bakkah, een beeld was van de zakaat, de armenbelasting, waardoor alles eerlijk verdeeld werd. Dit was het natuur-communisme, en alles moet ook eerlijk verdeeld worden onder de religies, want het zijn zinnebeelden, en de ene cultuur kan niet boven de andere cultuur gesteld worden in de zin dat ze elkaar totaal gaan demonizeren, want daar komen alle oorlogen van, en daarom is het ook zo'n rotzootje in de wereld. Wel is het belangrijk om het te nuanceren, en te komen tot de hemelse volgordes en hiërarchieën. Rebekkah komt op voor de minderheden. Een meerderheid is niet per definitie een waarheid, want 'gij zult de meerderheid in het kwaad niet volgen.' Daarom is democratie potentieel ook zo gevaarlijk, en moet zoals Plato het stelde het een filosofocratie zijn, een gnosocratie, waarvan de theocratie een beeld is. De meerderheid als maatstaf aan te dragen als argument is een drogreden. Daarom moet de mens komen tot Rebekkah die opkomt voor de armen en de zwakken, de hulpelozen en hen die geen stem hebben. Zij kwam op voor Jakob die onder zijn broer Ezau was gesteld. Er is veel misbruik gemaakt van het communisme als orthodox systeem, en het is veelal extreem geworden, ongenuanceerd en onredelijk, dwars tegen het natuur-communisme in. Daarom is het ook beter om over communologie te spreken, als de gnosis van het communisme. De mens moet weer leren kennen wat het zuivere natuur-communisme inhoudt, wat allereerst als de zakaat was bedoeld, de

872 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication