hoofdstuk 56 archeologische detective in het werk van calvijn – bespreking van calvijn's commentaar op leviticus 16 Stel je voor : een nieuwe Suske en Wiske genaamd Suske en Wiske in het paradijs, waarin ze uitgezonden worden tot het calvinisme van de jaren 1500 en 1600 toen het allemaal begon, de fundamenten van het huidige nederland, waarin ze wat raadsels moesten oplossen om zo tot het verborgen paradijs hierin te komen. Stel je voor, dit is een hemelse Suske en Wiske, zoals in mijn droom. En dat is precies wat we aan het doen zijn, als archeologische detectives. Ik had een droom vannacht over een hemelse Suske en Wiske genaamd Suske en Wiske in het paradijs. Op de voorkant van het stripalbum was een paradijselijk woud, en Suske en Wiske zaten op paarden met pijl en bogen. Ik had vier ringen om van heel bijzonder metaal aan de onderkanten en bovenkanten van twee vingers, en die ringen moesten omgesmolten worden. Ik moest toen langs wat mensen die ik hielp en ik sliep bij hen op zolder. Eén van hen sliep daar ook, en alhoewel het een man was was hij een kind en zwaar geestelijk ondervoed, maar een prachtig kind. Hij voelde zich onzeker over zichzelf met heel veel twijfels. Toch was dit een regressief-calvinistische wereld waarin het calvinisme een kwartslag was gedraaid, als een wereld van de eeuwige sabbatsrust, een wereld van de natuur, alhoewel het niet passief was. We waren al in een soort paradijs wereld terechtgekomen. En ik was bij mensen van de regressief gereformeerde gemeente, wat een verborgen en geheime kern is binnen de gereformeerde gemeente, die eindelijk opgenomen was in een gezuiverd calvinisme. Daartoe reden Suske en Wiske op paarden met pijl en boog. Al deze dingen liggen opgeborgen in het werk van Calvijn. Ik heb het daarom ook niet losgelaten, maar verdiep het. Het waren schatten die de natuur gegeven had aan de mens in de reformatie, in de afschuwelijke strijd tegen de katholieke inquisitie en het katholieke materialisme. De reformatie begon al in en binnen het katholieke zelf. Het is nooit eenheidsworst geweest. Er waren verschillende armoedskloosters die niet achter het katholieke bestuur stonden. Calvijn moest op waarde geschat worden, zijn werk gezuiverd, maar na Calvijn werd het allemaal nog erger. Er liggen paden door de theologie van Calvijn waardoor je tot een heel ander beeld kunt komen, wanneer je in het geestelijke en de opname tot diepere betekenissen gaat komen, maar het probleem is dat de mens van vandaag zo afgedwaald is van het werk van Calvijn dat ze zijn boeken niet eens kennen, en dat ze ook niet eens beseffen hoe belangrijk die boeken zijn, ook al noemen ze zich calvinist. Ook de boeken van Calvijn zijn figuurlijk, net zoals de boeken van de bijbel. Het is de overlevering van de voorouders, met inmeng van de natuur, dus het moet gezift worden, geoogst worden, gezaaid worden, maar waar zijn de werkers ? Oh nee, ze willen zich niet vies maken. Ze hebben smetvrees. We doen de voorouders een grote dienst als we hun werk op waarde schatten en hier en daar door wat exegese verdiepen en verbeteren, want anders blijven we in deze gevangenissen zitten, en zij ook. We moeten werken met datgene we hebben ontvangen. De sleutel is al gegeven in het werk van de voorouders, maar het zit nog slechts opgeborgen en opgesloten. Ik zie het als een uitdaging. Ons land is nog steeds calvinistisch. Daar ontkom je niet aan. Het is een erfenis die je met geen mogelijkheid uit je botten krijgt, zei een prediker eens. Het heeft voordelen en nadelen. Het is niet de bedoeling dat we orthodoxe calvinisten zijn, als getrouwe patriotten van ons land. Neen. Wij zijn parelduikers in deze gevaarlijke zeeen, goed bewapend. Zo mogen wij komen tot het regressieve, figuurlijke calvinisme, werken met de schatten gegeven, de ringen omsmeltende zoals in mijn droom. Er ligt een enorme potentiële natuurlijke magie verborgen in het werk van Calvijn die in deze moderne tijd totaal verloren is gegaan. Tijd om terug te keren dus en
905 Online Touch Home