906

'De offeranden Gods zijn een verbroken geestelijke te zijn; een verbroken en verbrijzeld hart veracht Gij niet, o God.' Alleen in dit licht kunnen wij Leviticus begrijpen en toepassen, één van de moeilijkste boeken in de bijbel. Deze formules gaan niet zomaar weg. Je ziet het overal om je heen. Daarom moet je de hemelse, diepere betekenis kennen. Er is dus een goed leviticus en een slecht leviticus, en die voeren oorlog met elkaar. Zoals het eeuwig evangelie zegt in het boek hermitaten hoofdstuk 25 : 1. En ik zag een slang genaamd Leviticus, en zijn vel was grijs en hoornig. En hij had gruwelijke dingen gedaan. Hij was van de zee gekomen om de heiligen te misleiden en te verdrukken voor een lange tijd. 2. En velen werden bitter tot God, en anderen begonnen God om hulp te roepen. Maar de Heere hield Zijn poorten gesloten. 3. En Leviticus droeg een heilig zwaard, wat Hij uit de tempel des Heeren had gestolen. 4. Maar een engel des Heeren kwam uit de hemel dalen, om de slang te slaan en in een afgelegen put te werpen. 5. En zij sloot de put boven het hoofd van de slang, en bracht de sleutel tot een allerheiligste tempel. 6. En Leviticus begon luid te roepen, en het geluid was zo hard, dat hij nog vele heiligen kon verleiden. 7. Maar zij die de Heere bleven dienen joeg hij schrik aan in de nacht. 8. Na een tijd echter zond de Heere een vuur tot de put, en Hij noemde de put het Tweede Gehenna. Ook de Israelieten, die per slot van reden het boek Leviticus gemaakt hadden gebaseerd op de Egyptologie, namen het boek Leviticus symbolisch. In de grondtekst staan er ook hele andere dingen, veel diepere dingen, waar de tweede bijbel ook over spreekt. Calvijn stelt dat een mens alleen vrijgesproken kan worden als hij het vleselijke zelf uit eigen beweging veroordeeld. Daarom gaat het zwijgoffer ook gepaard met schuldbelijdenis. De zonden moeten genoemd worden, erkend worden, anders blijft de mens oppervlakkig en lichtvaardig, stelt Calvijn. Calvijn heeft het over een hemels formulier wat ingevuld dient te worden, en dit mag zeker niet iets eenmaligs zijn. Telkens weer dient het te gebeuren. Als de mens zijn zwijgoffer tot de wildernis brengt moet de mens zich ook wassen in de wildernis rivier, stelt Calvijn. De stilte heeft dus een reinigende werking zoals die van natuur water. Ook dit is slechts een symbool, stelt Calvijn, om de mens te leren hoe verfoeilijk zijn zonde is, en dat daardoor sidderende voorzichtigheid wordt opgewekt. Calvijn merkt op dat in het Jezus verhaal, oftewel het charis verhaal van de geestelijke gaven, er voor Jezus (charis) geen plaats was in de stad onder de mensen, maar dat hij geboren werd in de natuur. Zijn ouders gingen niet al kletsend en roddelend de stad in om in een overvolle, luidruchtige herberg tussen dronkaarden geboorte te geven aan het kindeke Jezus. Neen. Zij moesten een zwijgoffer brengen in stilte, en waren onder de dieren in de natuur, waar Jezus werd geboren en in een voederbak werd gelegd, in een kribbe. Aan het einde van zijn bespreking van Leviticus 16 stelt Calvijn dat de verslagenheid van het hart het ware offer is en de ware verzoening met God, opdat zij zich des te ijveriger in een ernstige overdenking van boetvaardigheid zouden oefenen. Uitwendige ceremonie zou slechts een teken zijn van bedrog. Vers 31 zegt dan in de vertaling van Calvijn : Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting. De series dromen vannacht begonnen met een standbeeld die tot leven was gekomen. Paljas was een standbeeld in het plantsoen van de stad van mijn oma, wat ik met haar vaak bezocht, en dan was ik bij Paljas. Hij had altijd een soort fluit in zijn hand. Hij kwam tot leven als een donkere man en bezocht mijn huis. Verderop in de series dromen had ik een hemels album van Elton John. Alleen al als ik over die muziek sprak kon ik mijn tranen niet bedwingen. De Paljas is een vogelverschrikker en clown om andere clowns na te doen en te bespotten, wat een manier is om dingen te verwerken en te verdiepen, wat ook dit hele proces is waar we mee bezig

907 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication