910

ontmoeten, bezorgd zijn dat hij niet struikelt of valt, en als hij verdwaalt, zullen we onze handen naar hem uitstrekken en proberen hem terug te brengen op de weg. We zullen ook de doven sparen, want hen beledigen is niet minder absurd of barbaars dan stenen met verwijten bestormen. Het is daarom grove, onmenselijke wreedheid om de kwalen te vergroten van degenen voor wie ons natuurlijke gevoel ons ertoe aanzet om ze te verlichten, en die al meer dan genoeg last hebben. Laten we dan uit deze woorden leren dat hoe zwakker mensen zijn, hoe veiliger ze moeten zijn tegen alle onderdrukking of verwondingen, en dat, wanneer we de weerlozen aanvallen, de misdaad van wreedheid enorm wordt verergerd, terwijl elke belediging tegen rampzaligen totaal ondraaglijk is voor God.' Wie zijn dan die mensen met dure stropdassen en dure jurken, die steeds grotere en duurdere auto's willen, duurdere klederen, duurdere dit en dat, die de kloof tussen rijk en arm niet overbruggen, die met harde hand heersen over kwetsbare dieren, kwetsbare kinderen en volwassenen ? Met het vlees nog in de mond zitten ze met hun mobieltjes te klooien alsof dat het belangrijkste van de wereld is. Calvijn zou het zwaar verdwaasd vinden. Venezuela eet uit de vuilnisbakken, maar nee hoor, de kapitalisten zijn liberaal en willen nog rijker worden en duurder lopen doen, en hun zware gewichtige woorden spreken puur voor de markt, oh zo belangrijk lopen doen, maar niets doen voor een ander in nood. Calvijn liet al zien dat God er niet meer tegenkon. En na Calvijn waarschuwden ook vele andere theologen, filosofen en naturologen dat het niet zo langer meer kon. 16 Gij zult onder uw volksgenoten niet als een lasteraar rondgaan; gij zult uw naaste niet naar het leven staan: Ik ben de Here. Calvijn zegt hierover : 'Het kwaadspreken wordt veroordeeld, en veel meer zouden we ervan moeten worden afgeschrikt, omdat we erkennen dat onze tong erdoor gewapend wordt om op wrede wijze onschuldig bloed te vergieten. Sommigen veronderstellen dat het hier metaforisch om kooplieden gaat, omdat de sprookjedrager of fluisteraar niet minder druk bezig is met het zoeken naar valse rapporten, die hij later kan verspreiden, dan de handelaar ijverig is gericht op het kopen en verkopen. Ik begrijp het als mannen van bedrog, of bedrieglijke personen, die tegen de goeden samenspannen om hun vernietiging te bewerkstelligen. (Ezechiël 22: 9.) Sommigen vertalen het ook als spionnen. Ondertussen betwijfel ik het niet, maar dat Mozes in deze passage die vagebonden aanduidt, die te gretig heen en weer rennen, en in hun kwaadaardige nieuwsgierigheid doordringen tot ieders geheimen, om stille mensen in moeilijkheden te brengen. Kortom, ons wordt geleerd dat ze voor God als valse getuigen worden beschouwd, die door de giftigheid van hun tong hun broeders in gevaar en ongemak brengen.' hoofdstuk 59 1944 en de drie vrijmakingen – de kerkelijke d-day en de godin van de vrijmaking Er waren verschillende vrijmakingen in Nederland, kerkelijk gezien. In de jaren 1800 was er de vrijmaking van de koninklijke macht in 1834 en 1886, maar toen kwam de kerkelijke macht opzetten, de synodale macht, dus de vrijmaking was nog niet klaar en nog maar net begonnen. Daarom kwam de daadwerkelijke vrijmaking in 1944 o.l.v. verzetsstrijder en predikant Klaas Schilder, want hij wilde niet onderworpen zijn aan koninklijk gezag noch kerkelijk gezag, maar

911 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication