33. De uitkomst is de heilige vreze, de heilige voorzichtigheid, het tot bloedens toe je verzetten tegen iets wat zich aan je opdringt als zijnde de waarheid, omdat je niet zomaar met de eerste de beste boot mee wil gaan. 34. De hemelse kennis komt alleen de heilige voorzichtigheid tegemoet, dus de hemelse kennis zal je dan zelf gaan openen, zodat je je er niet meer tegen kan verzetten. 35. Zij die dit punt hebben bereikt weten dan ook dat dit de hemelse kennis is, want er is daadwerkelijk niets anders wat ze kunnen doen. 36. Dit is een goddelijke ervaring die alleen zij die het hebben meegemaakt kunnen begrijpen en het is genaamd de heilige gebondenheid, of heilige onweerstaanbaarheid. 37. Als het niet gepaard gaat met de heilige vreze en met geduld en volharding, dan is het een drogbeeld. 38. We hebben het hier dus over de hogere hemelse gebondenheid, wat gebouwd is op kennis, als in een school en wat de mens niet zomaar komt aanwaaien. 559 39. Het gebeurt op het grote Pniel, de heilige arena van het toetsen, op het pad. 40. Er is geen overgave en zelfopoffering mogelijk zonder studie en toetsen, anders weet je niet eens waar je jezelf nu op moet richten. 41. Wat moet je loslaten, en wat moet je niet loslaten ? Het gaat om openbaring over deze dingen, en openbaring is niet zomaar een stem of een tekst, maar een school. 42. Juist door de Pniel ervaring wordt het pad gericht en is er leiding. Zo wordt het zuivere onderscheiden. 43. Je kunt niet zomaar met wat woorden je overgeven aan de kennis, want er is zoveel valse kennis. 44. Kennis is de opvoeding in de geestelijke oorlogsvoering. 45. Heel veel oppervlakkige gedachtes breken stuk zodra je de diepte ingaat. 46. Principes komen tot rijping en verbinding en worden zo vruchtbaar. Intimiteit is slechts een metafoor van dit proces. Het is een abstractie van de eindeloze diepte waarin alle dingen
560 Online Touch Home