fundament en wereldrijk. 76. Ook het hart moest besneden worden, wat er ook op wees dat het hart eigenlijk de schepping was. 77. Wij moeten de besnijdenis in de ziel ontvangen. 78. Paulus zei dat wij door de besnijdenis van het hart, ook een innerlijk geslachtsdeel, Israeliet moesten worden. Dat gaat dus veel dieper. Wij moeten teruggaan tot de stammen, en daarop ge-ent worden. Dit gebeurt door de Kennis, niet door de letter. 79. Wij moeten terug naar de bron. 80. De besnijdenis is erg bijzonder omdat ook de sobere besneden werd, en wij als gelovigen besneden moeten worden naar het hart. 81. Dit teken is belangrijk, om zo aan de oordeelsgezant te ontkomen. De verderf-gezant zal een ieder overslaan die het teken draagt. 82. De besnijdenis geldt nog steeds, en dan niet de letterlijke besnijdenis, maar de hemelse vorm. Dit wordt het teken van gerechtigheid genoemd, het teken van God. 83. De definitie van een Israeliet is dus hij die de hemelse besnijdenis heeft ontvangen. 84. Alleen door zuchten en kermen, door onze tranen, zullen we deze besnijdenis ontvangen, door onderscheiding. 85. God brengt een oordeel over de hedendaagse tentendienst. 86. De tijd van het Romeinse Wereldrijk, oftewel het ijzeren rijk, werd door de sobere als een verschrikkelijk beest beschreven. Het beest had ijzeren tanden en koperen klauwen. Dat koper wijst nog enigszins op de Griekse verbinding, het Griekse 287 87. Het Romeinse wereldrijk vloeide over in een rijk deels van ijzer, deels van leem, door de sobere beschreven als de voeten en tenen van het beeld, een rijk tegen zichzelf verdeeld. 88. Deze tien tegen zichzelf verdeelde tenen worden ook als tien horens beschreven, tien koningen. 89. In hun oorlog tegen het Visnet en de soberheid zijn ze één van zin. Eerst zien we dat de koningen hoererij plegen met de Grote Hoer, maar daarna zullen ze haar haten en haar vlees naakt eten, om haar daarna te verbranden. 90. Hoe komt onze lof van God en niet van mensen ? Door de besnijdenis, het teken van God. 91. Hoe worden wij ingelijfd in de twaalf Israelitische stammen om zo het beest van het oervlees te overwinnen, als losgekochten van de aarde ? Door de besnijdenis. 92. De besnijdenis rekent af met egocentrische overleveringen en tradities. 93. Door deze geestelijke besnijdenis te ontvangen wordt het voor ons mogelijk onberispelijk te staan voor God, vrij van leugens, onbevlekt en maagdelijk. 94. Er wordt gewezen op diepe geestelijke waarheden. God wijst op Israel als een geestelijke realiteit, en op het teken van Israel, oftewel de besnijdenis. 95. We zien dat dit teken een wapen van gerechtigheid is, om te ontkomen aan het oordeel van God en aan het beest van het oervlees en zijn merkteken. 96. De valse instituten, de tien tenen van het beeld,
288 Online Touch Home