miskraam. 1. Saul stelt al heel duidelijk dat het niet om de gave gaat, maar om de vrucht. 2. Ook stelt hij dat zij die niet werken ook niet zullen eten, en dat ieder voor zich moet werken, wat een diepe geestelijke betekenis heeft. 3. In ieder geval komt het er op neer dat genade als een hulpeloosheid is die plaatsvindt in de gebondenheid van de baarmoeder, en waardoor er ook richting kan komen. 4. Dit is dus een hele andere genade dan die in menselijke overleveringen en tradities wordt geleerd. 5. Wij geven dus een hele andere definitie aan genade : Genade als een loonsgave, genade als tegemoetkoming waar iemand boven de maat veroordeeld is, en genade als de hulpeloosheid van de heilige gebondenheid die nodig is om geleid te worden zonder inmeng van de lagere wil. 6. Het roept weer op tot soberheid, ingetogenheid, daar waar menselijke overleveringen en tradities steeds vrijer en roekelozer werden als genadefanaten, zogenaamd gratis, maar waar de schaapjes peperduur voor moesten betalen. De genade drug suste het volk in slaap. 7. In ieder geval merkte Saul op dat alles is omgedraaid, juist zodat de boodschap doorgang kan krijgen. 8. Het is weer de situatie van het ei, waarin het kuikentje alleen kan groeien als de eierdop er omheen blijft. 9. Die eierdop zal op een gegeven moment, wanneer het daarvoor tijd is, barsten. 10. Als dit voor zijn tijd gebeurt, dan is het als een 329 11. Vandaar dat we niet te wijs moeten zijn, niet te haastig moeten doen, maar moeder natuur haar tijd te geven. 12. Vandaar dat we nederig moeten zijn en boete moeten doen, opdat we kleiner zullen worden, leger, zodat de natuur weer in ons plaats kan nemen. 13. Zo komen we ook tot de hemelse vrouw Filippi. In mijn droom kon ik alleen tot Haar komen door 'negatieve' belijdenissen van nederigheid en zelfvernedering, als een manier van zelfkastijding. 14. Als wij de hemelse banden hebben ontvangen, dan hebben wij ook macht om anderen die hiervoor open staan mee te trekken tot de hemel. 15. Wij mogen in die zin samenwerken met de baarmoeder. 16. We moeten leven wat ons gegeven is, ook het leven hier op aarde, het leven in het vlees, waar Saul het ook over heeft, omdat de schat in aarden vaten is. 17. We kunnen dus voor dit doel op de aarde leven terwijl we niet van de aarde zijn. 18. Zelfvernedering hoeft geen realiteit te zijn, maar het is metaforisch, en ook om de trots van de lagere wil te ontlopen. 19. Het is dus voor je eigen bescherming dat je zelfvernedering en zelfkastijding in ere houdt, en dat is ook de reden waarom we hier op aarde door veel vernedering heenmoeten. 20. Dat is ook weer een thema in de gevangenisbrief van Paulus. 21. Soms moet je jezelf zo klein mogelijk maken
330 Online Touch Home