410

48. Het ego heeft geen waarheid, maar waarde. De leugen is het raadsel van de waarheid. Er is rangschikking nodig, zodat de mens zichzelf onderwijst. 49. De beesten van het ego verbergen ook een dieper ijs wat nodig is tot volkomen afsterving van het ego. Zo komt de mens tot het eeuwige ijs. Dit is een machtig medicijn. 50. Alles wordt doorvertaald tot diepere principes. Niets staat op zichzelf. 51. Het ijs-gebied loopt over in het duisternisgebied, tot verdere afsterving van de lagere aardse zintuigen die de mens verslaafd houden. 52. Hannah draagt Samuël over aan andere "natuurvrouwen" die symbool staan voor de verdere educatie, de verdere natuurprincipes. Samuël begrijpt dit niet, en worstelt hiermee, al toetsend. 53. De realiteit is dat het kind onderwezen moet worden door andere archetypes. De moeder staat nooit op haarzelf, maar is in samenwerking met haar andere dynamieken. Dit is de mechaniek van kennis. Een kind moet hieraan wennen, en zal eerst protesteren, omdat het de warme baarmoeder moet verlaten. Dit is een normale reactie. Het kind krijgt het koud, raakt in de war en zal het moeten toetsen wat er gebeurt. 54. Samuël moet zich erbij neerleggen dat het leven soms een andere weg gaat. Toch is dit weer de diepte van Hannah zelf. Hij ontmoet dus gewoon andere, diepere delen van de moeder. 55. Samuël wordt een vaste weg getoond, waar hij niet van kan afwijken. Het is de heilige onweerstaanbaarheid en onontkomelijkheid van de kennis. Hij moet volledig deelkrijgen aan de ervaring. Hij kan het nog niet vatten. Het begrijpen 410 heeft tijd nodig. Hij moet geduld leren. Voor zover het lijden is moet hij dat leren aanvaarden. De natuurkennis gaat niet buiten het lijden om. Hannah is al veel verder dan hem, omdat Hannah de spiegeling van zijn hogere zelf spiegelt. Er is dus een grote kloof tussen Hannah en hem. Die kan hij ook niet zo snel overbruggen. 56. Dit is dus weer de hemelse stroom die nodig is om het pad te blijven. Dit gaat heel diep, omdat het een lang pad is. Zoals het pad ingewikkeld is, is de hemelse stroom ook ingewikkeld. 57. Het gaat nooit verder dan het kan gaan. Alles is gebonden aan de strenge leerregels van de kennis. Dit zijn ijzeren leerregels die niet verbroken kunnen worden. Het stopt waar het moet stoppen. Het is een school. 58. Genade bestaat niet, omdat de mens tot persoonlijk loon moet komen. De mens kan het niet van een ander verwachten. 59. Alleen als het persoonlijke ego van de mens sterft, oftewel herzien wordt in betekenis. 60. Dit is dus geen daadwerkelijke strijd, maar een school. Valkyries zijn onderwijzeressen die hun leerlingen belonen en naar een volgende klas laten doorgaan, en de spijbelaars overslaan. 61. Er zijn harde regels op school, anders zou het tot drogbeelden worden. Er moet eerst gewerkt worden, en dan pas verdiend. Genade is een valstrik, een leugen, want zo zou het kind beloond worden terwijl er geen verandering is geweest, en zo zouden beroepen totaal verkeerd uitgevoerd worden, wat een groot gevaar voor de samenleving zou vormen. Vandaar dat de valkyries preventief bezig zijn. 62. En dan de oorlogen die ook maar niet weggaan. Dit is dus geen daadwerkelijke oorlog, maar een school waarin de student worstelt met het

411 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication