424

mond. Egyptische men-sa, de kennis (sa) van het eeuwige Woord, van de eeuwige inscripties (men). 85. Skr, de leegte, komt men alleen in door de steniging. Zacharia, skr, was de gestenigde. Steniging is sakal, skl, in het Hebreeuws. De sklwortel in het Aramees (sukkal) is de plaats van kennis door ervaring, zintuigelijkheid. 86. De symbolische stenigings-ervaring is dus noodzakelijk om profetische gaven te ontvangen. Skl is ook weer de wortel van Ezekiel, skl. 87. Zebulon was een stam in het Noorden die een haven toegewezen kreeg, Akko, voor het visserswerk, wat een beeld is van de opname. Het Noorden is een beeld van het verborgene, het sieraad. Ook is het een beeld van de duisternis. 88. De zbl wortel in het Aramees betekent het eren. De Aramese sbl wortel is ook de drager, als de drager van het Woord, wat verwijst naar de hemelse kennis die Adam tot knielen bracht. Dit is belangrijk om het evenwicht tussen het mannelijke en vrouwelijke te herstellen. De sbl is ook de wachter. 89. De stam Efraim was een beeld van de trouweloze, honende, liegende en spottende vrouw van Hosea. Het zijn de voorhangsels van de tentendienst, van grote verwarring, waarin het ego verstrikt moet raken, opdat het niet tot het heiligdom kan komen. 90. Efraïm is het naakte volk, wat een beeld is van ontmaskering en openbaring. De Egyptische prm wortel van Ephraim is de leerregels van de rivier, het offeren aan de rivier. 91. Manasse betekent de vergetelheid in het Hebreeuws. Het ego wat verlangt naar roem moet afgezonderd worden, en zo sterven in de eenzaamheid. 92. Manasse (menashe, mns) komt van het 424 93. Benjamin is de zoon van het Woord. De mens moet als Benjamin wederomgeboren worden in het Woord. 94. Dan is de exegese van het Woord, oftewel de schrift-uitleg, de tekstuele en liturgische diepte. Dit is in het Aramees de daadwerkelijke leerregels. Als er geen diepte is, is er ook geen leerregels. Vandaar dat het aardse recht doordat het een markt werd heeft moeten inboeten aan diepte. 95. Werk en dienstbaarheid is de enige manier om in de diepte te gaan. Het komt ons niet zomaar aanwaaien. 96. De stam van Aser is de stam van de profetes Hannah. Zij was altijd in de wildernis-tenten, en dat is ook wat haar naam betekent : het wonen in tenten, chanah. Zonder Aser zou Ruben nooit tot de tent van Bilha kunnen komen. 97. Zo is hij tussen de borsten van de amazone, als de schepping in de leegte. Ook hij is een visserstam. Hij is een zoon van Bilha. 98. Hij beweegt zich door Gad, het doodbloeden van het ego, door de onderwereld, door gezichten. Dit zijn allemaal werktuigen van Ruben om tot de tent van Bilha te komen. 99. Zo zijn er tenten van de gestenigden, zij die de leegte in zijn gegaan en contact hebben gemaakt met de diepere aarde. 100. De bijmoeder schept het lichaam van de man als een tweede moeder.

425 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication