429

4. Dood is metaforisch, en komt van het Egyptische mwt, wat ook moeder betekent, en de wachter van de tong, als het teruggaan naar de moeder. Mht(y) is het Noorden, wat symbolisch is voor het verborgene, het sieraad, waartoe de inwijding is. 5. In de diepe etymologische exegese sterft het ego af, en wordt het geestelijke Woord geopenbaard. 6. De Sinai is de berg waaronder de bron van wedergeboorte ligt, waarin het ego sterft, zodat de opname kan plaatsvinden. 7. De voorhangsels zijn in het Hebreeuws de slierten, maar ook de inscripties. 8. Er is een noodzaak tot wedergeboorte en wederopvoeding om dieper in de tent te komen. Het voorhangsel heeft in het Hebreeuws ook de functie van de restrictie. Dat is wat de bedekking metaforisch is. Zo komt de mens tot de wedergebondenheid. 9. Er is een sleutel tot het overwinnen van het ego. Dat is in het kort samengevat de tentendienst. Overwinnen betekent verdiepen. Door verdieping kan alles overwonnen worden. 10. Hij die tentendienst verricht is kohen (Hebreeuws) en kahen (Aramees) van het Egyptische Qan, tijdafstemming tot het Woord, een metafoor van verbinding. 11. Het fundament wordt alleen gevestigd door de dood van het ego. 12. Het touw van de restrictie en de verzoening geeft geboorte aan de geheimenissen, de openbaringen. 13. In de tocht door de woestijn sterft het ego van de mens af, zodat het fundament van de tentendienst 429 gelegd wordt. De tirannie van de kerkvorst Kurka 14. Samantijnen gingen de Orionse rode zee over onder leiding van de kerkvorst Kurka. Het werd steeds patriarchischer. De kerkvorst Kurka bracht het nieuwe geloof met het zwaard. Taaf was een messiaanse figuur, een vogel, een specht, als beeld van de inscripties. Elke dag ging Taaf op zijn boot door de onderwereld tot zijn vader Roema, ook een spechtengod. Hij moest hiervoor door zes poorten, de zes delen van de nacht en de dag. Dit waren zes palen, zes werken. Oorspronkelijk had dit een enorme geestelijke diepte, maar Kurka maakte het steeds orthodoxer, als een soort Orionse Paulus of Calvijn. 15. Vele natuurvolkeren werden geplunderd en gedwongen het nieuwe geloof te aanvaarden. Het waren boten-aanbidders, want het schip van Taaf zonk, en hij verdronk, waardoor hij tot Roema kwam. Het is een scheepvaart-cultus. Elke nacht weer verdrinkt Taaf, opdat zijn ziel als een specht tot Roema kan komen. Kurka verletterlijkte en vermaterialiseerde het steeds meer om de scheepvaarthandel te ondersteunen en uit te breiden. Het ging hem steeds meer om materieel succes en steeds minder om de geestelijke boodschap. Hij gebruikte het om militaire macht te krijgen. 16. Het Kurkaanse samantijnisme is een streng monotheisme, waarin Taaf de zaligmaker is, de enige weg tot Roema, de vader. 17. In het oer-samantijnisme was Taaf nog veelal vrouwelijk, maar sinds de komst van de kerkvorst Kurka werd Taaf strict mannelijk voorgesteld. 18. Het Samantijns is gebaseerd op het Betelgeusische alfabet, en haar taal en mythologie, en ook gebaseerd op Saturnische en Centraal

430 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication