477

2. 8. En juist dit laat meer zien over henzelf dan over jou. Het ontmaskert hen voor wat ze zijn, en juist dat is ook de bedoeling. Door het Woord is de weg tot de hemelse kennis opengebroken 1. Zowel Jakob als Ruben kwamen naar de tent van Bilha, opdat hun eenzijdige vlees doorboort zou worden, en zij onderwezen zouden worden in de leer der tekenen. 2. Het is dus van belang voor de mens om de pinnen in het vlees te aanvaarden. 3. Er is een oproep tot soberheid en te wandelen in de heilige vreze (voorzichtigheid) om te ontkomen aan de bedriegelijke ijdelheden. Dit is de weg tot het eeuwige leven. 4. Izaak zegt dat de gebondenheid waarin hij lijdt hem tot behoudenis zal zijn. Ook spoort hij aan tot volharding hierin opdat de mens tot volmaakte kennis zal komen. 5. In verschillende tijden in mijn leven in ruzies heb ik moeten zeggen : 'Wat heb je te zeggen. Ik zal aandachtig naar je luisteren, en van je proberen te leren.' 6. We mogen namelijk nooit de vis met de graten weggooien. Van een nederige, open houding maakt de vijand bijna altijd misbruik, wat dan ook gebeurd is, maar uiteindelijk ben jij open geweest en de ander dicht en eenzijdig. 7. Vaak als je zo'n houding aanneemt krijg je eigenlijk niets te horen. Ze leggen het niet uit. Ze brengen geen diepgaand, verantwoord onderwijs, maar spreken eigenlijk alleen maar in de gebiedende wijs, wat je moet doen. 9. In de leer van de tekens valt er dan nog wel wat van te maken, zodat je er ook weer bewonderend mee om kan gaan, want het is toch een stuk van de natuur, hoe je het ook wendt of keert. 10. Eigenlijk wordt er zo nog steeds niets onderwezen maar geboden. Het zijn gebieders, geen onderwijzers. Het zijn bezetters. 11. De mens wordt van de geschiedenis afgehouden. Het rooft en verdwijnt. Dan is alles achter slot en grendel, alles achter muren. 12. De mens moet komen van kortzichtigheid tot het Oer. 13. De geschiedenis is een rover. Als het weg is krijg je het niet meer terug. Daarom moet de mens terugkeren tot het Oer, de tegenpool van de toekomstige eeuwigheid. Het Oer is dus de teruggaande eeuwigheid. Hoe ver je ook in de tijd teruggaat, je komt nooit aan bij het begin, want er was altijd weer tijd daarvoor. Maar eigenlijk kom je dan uiteindelijk tot de hemelse bestanddelen van de literatuur, waardoor je ontdekt dat tijd helemaal niet bestaat. 14. Dus dan ga je zo diep in de tijd totdat het gaat duizelen, en je in een andere wereld komt met andere leerregels, genaamd het Oer. In het Oer was alles er al. 15. Vaak als de mens het over de eeuwigheid heeft dan heeft de mens het over de toekomstige eeuwigheid. Zo belazerd en bedriegt religie de mens. Zo wordt de mens beroofd, want de mens moet ook teruggaan. 16. Vandaar dat wij het ook telkens hebben over het 477

478 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication