496

golven in. 66. Zij komt alleen de twijfelaars en de onzekeren tegemoet. Die worden door haar opgenomen, niet de betweterigen. 67. De moeder is als de heilige vermindering, om ons tegen het materialisme te beschermen en allerlei hebzucht, en tegenover haar staat haar zus, als de heilige twijfel, om ons te beschermen tegen overmoedige, vaak roemzuchtige of machtslustige betweterigheid. In die zin hebben wij de kooi dus nodig opdat wij niet over gevaarlijke grenzen heengaan. 68. Als we in de kooi zitten dan denken we misschien : 'Kijk eens naar al die blije mensen buiten. Zij kunnen alles doen, en zij kunnen lekker feesten, terwijl ik hier zit,' maar we zijn onder de bescherming van de moeder van de geestelijke kennis en haar zus. 69. Vrijheid is een illusie. Er moet altijd een bepaalde gebondenheid zijn om de hogere leerregels van het leven uitdrukking te geven die er zijn voor ons welzijn en onze bescherming. 70. Ja, de pin gaat diep, het visnet is wreed en bruut, maar er is eeuwig leven op de bodem van de put. 71. Zij roept, en wil ons bezielen met haar leven. Maar wie luistert ? 72. De mensheid dient terug te keren tot de bron, de moeder, de vermindering, en haar zus, twijfel. 73. Job moest komen tot de bitterheid van de ziel. Job moest dus komen tot de moeder en haar zus. 74. Dit is de wisselwerking tussen dood en leven, om diepte aan te brengen. 75. Het kost de mens iets om te twijfelen, want de 496 vijand zegt : 'Twijfel niet, maar vertrouw,' en de vijand wil de mens zelfverzekerd maken, eigengerechtig. Het is een pad wat naar de dood leidt. De mens moet aan zichzelf sterven. 76. Het geestelijke biedt de mens de eeuwige twijfel aan waarin het antwoord is te vinden, in de bron. 77. Zalig zijn de twijfelaars, de onderzoekers, de geduldigen, want de waarheid komt hen tegemoet. 78. Vereeuwiging betekent volkomen. Onze twijfel moet volkomen worden, rijp, en dan zal het vanzelf vruchten voortbrengen omdat we geduld hebben geoefend. Het luisteren moet volkomen worden, en zal de vrucht voortbrengen van het antwoord. Als we het luisteren te vroeg staken, dan komt er een vals antwoord. Elke dag weer wordt de mens misleidt. 79. Hoe kom je aan een bewijs ? Dan moet je eerst loskomen van alle vooroordelen. De eeuwige twijfel en de eeuwige vermindering zijn dus absoluut noodzakelijk. Deze dynamieken zullen dus andere krachten daar tegenin gaan oproepen, want vermindering heeft zijn eigen weelde, en twijfel heeft zijn eigen kennis. 80. Kant baande de weg voor Hegel, die een diep filosofisch dualisme bracht om de filosofische leerregels te nuanceren. In het dualisme wordt er onderscheiden tussen goed en kwaad, maar ook is het kwaad zelf een dualisme, want er is goed kwaad en slecht kwaad. Omdat je hier al heel snel mee de mist in kan gaan vanwege betweterigheid, overmoed en zelfverzekerdheid, als een symptoom van luiheid, hebzucht en machtszucht, moest Hegel eerst alles omgooien en in twijfel trekken. 81. We zien hier dus de eeuwige twijfel verschijnen. 82. Bij Hegel heb je nooit zekerheid. Dat ontstaat alleen als oogst van de eeuwige twijfel.

497 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication