517

onder gaan. 23. De Betuwe aan de Zuidelijke overkant beeld het rode goud uit, in of onder de rivier. Hier is het vruchtbare gebied, en dan moet de mens nog dieper naar het land van Maas en Waal en het Rijk van Nijmegen, want onder de Nederrijn ligt de Waal, en daaronder ligt de Maas. De Maas is dus de Zuidelijkste rivier, en daaronder ligt Noord-Brabant. In principe is dit dus de diepte van het huis van de Germaanse moeder aarde, Areta-heim, oftewel de diepte van Renkum en van het rode goud. Hier vond de bevrijding al veel eerder plaats. 24. Men gaat tot het bos, maar men komt niet daadwerkelijk tot het bos, omdat de mens tot het filosofische bos moet gaan. Men gaat dan naar de markt, maar men komt niet daadwerkelijk tot de markt, want men moet tot de filosofische 'markt' komen. De mens moet niet tot het object komen, maar tot de verborgen ervarings-wereld erin. 25. Het leven is een natuur-ervaring, als een waterval. Veel moet je weer langs je heen laten glijden. Veel zal op de bodem kletteren en weer deel worden van de rivier. Het stroomt ergens naar toe. 26. Johannes de Doper was een roepende in de wildernis. De wildernis staat voor het verborgene. 27. De ziel moet op zoek gaan naar de rivier van het leven. 28. De woning van Johannes de Doper ligt aan de zee. 29. Het leven wordt verkregen in de onderwereld. 30. Zo komt de mens terug tot het voortijdse Afrika, tot de filosofie van het voortijdse Afrika. IV WERKTUIGEN 1. De strijd tegen het materialisme 1. Het afzonderen is altijd nauw betrokken geweest met het geboorteproces, en daartoe dient dan ook alle afzondering : opdat wij opnieuw geboren worden in ander gebied. 2. Soms gaan wij door deze ervaringen heen, gekenmerkt door depressie en misschien wel angst, maar dat is allemaal overgangsgebied, en we mogen dan ook het doel in zicht houden. 3. Soms gaan we kopje onder om ons geheel los te snijden. Het mes moet soms diep gaan. 4. De geestelijke oorlog is de agressiviteit van de natuur en die zien we soms in ons leven, maar het is om ons te beveiligen. Het zijn barensweeën van moeder natuur. 5. In de stad leeft de mens ver weg hiervan en waar het oorspronkelijk voor staat. 6. Het is de ondersteuner van het zelf, het rusten op iets om het water te geven, als een waterval aan een stroom, als een extra orgaan wat het geboorte proces in de gaten hield bij de baarmoeder, het hele proces van ontwikkeling voor de geboorte, en zorgde ervoor dat het kind voldoende rust had. 7. Sebek is ook Sochet en Sebet in het Egyptisch, 517

518 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication