het eind ervan. Alles glijdt weg. 43. En de pijn van de oorlog is altijd van iemand anders. Wij beleven dus iets wat iemand anders heeft moeten doorstaan. Is dat niet het leven ? Ons leven staat niet op zichzelf. Wij gaan door de ervaringen van anderen heen, van mensen, van dieren, en van volkeren, van hele culturen. Het is een vaststaande tocht. 44. Alleen het weinige werd ons geschonken. Het hele zou ons vernietigen. 45. Waar zijn de wilde jongens nu ? Ze laat wat grotschilderingen zien. Jouw pijn was hun pijn. 46. De vrouw met het witte leidt door de wedstrijden van het leven heen. Er zijn leerregels, en de mens mag niet zomaar van de wedstrijd afwijken. 47. Kun je dan tot ontwaking komen ? Vaak moeten we dan eerst dieper de nacht in. 48. Het nachtijs lacht, leidende tot de morgens, Maar Zij met het witte leidt tot diepere nacht, Zo is het altijd geweest, De grote wedstrijd van dag en nacht 49. Zij leidt de weg, Zij leidt het pad, De nacht is op een hoge berg, Terwijl de ochtend in het dal de dwazen misleidt. 50. Probeer hier maar eens vat op te krijgen, op het geheimenis van de vrouw met het witte. Als je denkt dat je haar hebt, kom je al snel tot de conclusie dat je haar niet hebt. 51. Hoe ver zullen zij komen in de wedstrijd ? Sommigen proberen haar te grijpen, Maar zij struikelen, Hier kun je niets grijpen, 537 52. Dat komt omdat ze altijd weer dieper leidt, en een antwoord roept weer heel veel andere vragen op. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft hoe weinig je weet. Het is dus als een opkomende golf die dan weer naar beneden stort. Dat is de natuur. Op het toppunt van je kunnen en je weten wordt je gegrepen door de slaap, en heb je niets meer, en ga je terug naar het begin. Telkens weer vergeet de mens heel veel. Alles wat je hier opbouwt stort weer in elkaar. Maar zou je niet alles willen opgeven voor het diepere ? De waarheid gaat dieper dan de diepste leugen. 53. Het schijnt nodig te zijn, de leugen, dat wordt telkens weer aangehaald. Grotendeels is het de waarheid, maar de leugens zijn ervoor om onze immunologie op te wekken. Als een kind te beschermd opgevoed wordt raakt het hierdoor verlamd. 54. Kinderen leren aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, maar ze leren de geestelijke oorlogsvoering niet. Zij worden namelijk te beschermd opgevoed. Het zijn gevangenen. Ze worden gefokt, en dan is het beste wapen van het kwaad altijd de mens niet in hem te laten geloven, of een onschuldige aan te wijzen als de bron van het kwaad. 55. Het ironische is dat zij die overzoet worden ook overbitter worden. Je betaalt dus een hoge prijs voor het overzoete. Het zoete moet dus gematigd worden en verminderd. 56. Het ego is als een verschrikkelijke spin van de Rigil Kent ster, de alfa ster van het sterrenbeeld Centaur. Het is een witte spin met veel oranje, en ook andere kleuren, zoals lichtblauw. Zijn naam is Tedo. Hij tikt met zijn poten op muren en wanden, om te zoeken naar gaatjes. Het is een dwepende, overmoedige geest, snel naar de wapens grijpende,
538 Online Touch Home