553

oorspronkelijk beestencultussen waren, ruitercultussen, en was oorspronkelijk een nederzetting van amazones, net zoals Efeze. In Germanië werden ze ook de valkyren genoemd (Noord), of de walkuren (Zuid). Zij waren vrouwen die op beesten reden, maar dit had een hele diepe betekenis. Het beest staat namelijk voor het geheim, de stilte, het niet spreken. Filippi is de begeerte naar het geheim, de verborgen diepte, het liefhebben ervan, het hongeren ernaar. 101. Paulus betekent de hongerende. Hongeren betekent dat je niet materialistisch om je heengrijpt om je eigen koninkrijk te bouwen, een stad en een naam, maar je wordt in Tantalos geworpen, waar alles van je wegglijdt, en waar je op zoek bent naar het hogere, de dingen van boven. Je maakt jezelf geen schatten op aarde. Het is het hongeren naar de diepere natuur, het rode. 'Mag ik wat van dat rode, dat rode daar,' en daar verkoop je alles voor. De vrouw Filippi, de natuurkennis, rijdt op het beest, het geheim, haar dochter, haar vrucht. Ook heeft zij een beker in haar hand, haar andere dochter, een andere vrucht. De beker is een symbool van de moederborst die melk geeft, het Woord. 102. In Filippenzen spreekt de hongerende, de wijsgeer, de geheimgeer, over zijn gevangenschap en lijden. De hongerende bespreekt het hongeren, het pad van het minderen, tot het minste. 103. Johannes heeft zijn oorsprong in het Hebreeuws en betekent 'het hongeren heeft vrucht gedragen', als het hongeren dat tot het geheim heeft geleid. 104. Yowchanan betekent namelijk God heeft beloond, heeft ingenomen, aangenomen (adoptie). 105. Jehovah komt van hava, de Hebreeuwse naam van Eva, wat vallen en hongeren betekent, of de moeder van de gevallenen en de hongerenden, de moeder van de levenden. 553 106. Vandaar dat alleen de hongerende, minderende mens tot God kan komen, tot de natuur kennis. God rijdt ook op een beest, op de beschuttende hemel, oftewel het geheim. 107. Dit is de vrucht van God, de dochter van God. Rijden heeft dus een hele diepe betekenis, als in voortbrengen. God draagt ook een beker. Alle opstandigen op aarde moeten hem zuigende drinken, worden erdoor gewassen, getuchtigd. Dit spreekt over de beker als de borst van God. 108. De mens offert zijn zaad aan God in het hoogtepunt van de onderdrukking door de vijand, in het hoogtepunt van de (heilige) gebondenheid (Hebreeuws). 109. De mens moet eerst door het hongeren, in de wildernis, afsterven aan zijn ego, om zo zijn zaad te offeren, het overblijfsel. Zo komt de mens in een bepaalde geestelijke vervoering. 110. Het mes snijdt aan twee kanten. Naaktheid is een beeld van zowel openbaring als ontmaskering. Het Geheim zal leiden tot het Woord, en het Woord zal het voorhangsel openschuiven. 111. De voorhuid, de vijand, zal zo weggesneden worden. Het ego zal niet meer bestaan. Het ego zal het overblijfsel dan loslaten. 112. Paulus, de hongerende, wordt zo tot Johannes, de geestelijke vervoering. Paulus, de hongerende, is het pad tot Johannes, maar wek haar niet op voordat het haar behage. Omhul je in de heilige vreze des Heeren. 113. Paulus, de hongerende, moest eerst tot Damascus komen, om door deze vreze geslagen te worden. De ware vrucht van het hongeren is de heilige gebondenheid, zoals Johannes geheel door de hemelse vrouw werd ingenomen, wat ook de

554 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication