894

bouwde samen met Abraham uiteindelijk het pelgrimsoord. 16. De mens keert terug tot de soberheid van het leven in de tenten in de wildernis, zoals ook het volk Israel. 17. Dat is dus een heel Ismaelitisch principe van Ismael die tot de wildernis werd gezonden. 18. Zij mochten niet strijden, maar moesten de wildernis in vluchten, terug tot de natuur, om zo tot de wildernis tenten te gaan, om tentendienst te verrichten, wat symbolisch is voor het horen en gehoorzamen van de geestelijke kennis. 19. De mens mocht dus niet strijden, maar moest belijden, zichzelf disciplineren in de natuur, kennis innemen. 20. Het had voorwaarden en principes. 21. Er zijn dus voorbereidingen om tot de geestelijke kennis te gaan. 22. Wanneer de tenten leeg staan gaat de mens de natuur in om daar te leren. 23. De geestelijke oorlog wordt weer geleerd, na het vluchten. 24. Door alles heen loopt het minderen en hongeren tot het eeuwige touw, het brengen van alles tot de juiste plaats. 25. Het eeuwige touw kan dus alleen geleerd worden door het vasten. 26. Zo maakt men het geduld volkomen. Hier mag de mens exegetisch mee om gaan. 27. In de ontwapening en de heilige vreze, de nachttocht tot de hemel, is er grote profetische 894 inspiratie, als de mens zijn wapens aflegt. 28. De heilige vreze is het begin van de wijsheid en de kennis. Dit is dus een oorlogsvasten, opdat men geestelijke tochten kan maken, nomadisch kan leven. 29. Soms moet men dingen achterlaten in plaats van er nog voor te strijden. Het is dan tijd om naar een ander gebied te gaan. 30. Toen deze nacht tot mij kwam verloor ik even mijn bewustzijn en orientatie. Dit is allemaal nodig tot het ingaan. 31. Als het ten einde is gekomen, dan is het zaad gezaaid, en de bittere dood wordt wat zoetig. 32. Alleen door het minderen volkomen te maken komt de mens tot de ware natuurzoetheid van het eeuwige touw, die dus zeker niet te weinig is, maar ook zeker niet teveel, in de juiste verhouding dus. 33. Zoet mag alleen met mate worden genomen. 34. Men mag het niet overdrijven, want dan gaat de bedoeling van het vasten verloren. 35. Het is dus tegelijkertijd een soort wedergeboorte van de mens, waardoor er een wederopvoeding zal plaatsvinden. De mens krijgt dan nieuw speelgoed. 36. Het is een symbolisch vruchtbaarheids-ritueel van de natuur, het minderen door het cirkelen, wat dan uiteindelijk de zoete kracht van de natuur voortbrengt, niet te veel, niet te weinig. 37. De aarde scheurt open, Ik kan de lagen zien, Hier zijn de veranderingen 38. Het heilige zoete zit op de troon, De troon is het verborgene

895 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication