173

en door > de begeerten van het vlees verleid worden en daaraan gehoor geven. Daarom moeten > zij voortdurend waken en bidden, dat ze niet in verzoekingen geleid worden. Indien zij > dit niet doen, dan kunnen zij niet alleen door het vlees, de wereld en de satan in zware > en ook gruwelijke zonden meegesleept worden, maar worden zij inderdaad onder Gods > rechtvaardige toelating soms daarin meegesleept. Dit bewijst ons de droevige val van > David, Petrus en andere heiligen, die ons in de Schrift beschreven is. Empathie wordt voortdurend onder schot gehouden, daarom moet men empathie beveiligen door waken en bidden, om ervoor te zorgen dat empathie geen verrader wordt, want dan is empathie geen empathie meer. DL 5:3 > Vanwege deze overblijfselen van de zonde die in hen woont en ook vanwege de > aanvechtingen van de wereld en de satan, zouden de bekeerden niet kunnen volharden > in de genade, als zij aan hun eigen krachten werden overgelaten. Maar > God is getrouw, die hen in de genade die hun eenmaal gegeven is, door zijn > barmhartigheid bevestigt en tot het einde toe met kracht bewaart. Het is altijd een samenwerking tussen de mens en de hogere principes. Het zelf staat niet op zichzelf. Er is altijd een samenwerking tussen het ‘nog niet’ en ‘alreeds’. Vandaar dat de metafoor van theologie zo belangrijk is. Het ‘betere’ komt altijd het onvolkomene tegemoet. DL 5:2 > Hieruit komen de dagelijkse zonden van zwakheid voort en ook aan de allerbeste > werken van de heiligen kleven gebreken. Dit geeft hun voortdurend reden om > zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te

174 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication