> En deze dood is daarom van een zo grote kracht en waarde, > omdat de persoon die haar heeft ondergaan, > niet alleen een waarachtig en volkomen heilig mens is, > maar ook de eniggeboren Zoon van God, > van hetzelfde eeuwige en oneindige wezen met de Vader en de Heilige Geest, > zoals onze Zaligmaker moest zijn. > Bovendien, omdat zijn dood gepaard ging met het ervaren > van de toorn van God en de vloek > die wij door onze zonden verdiend hadden. Het zoonschap staat voor de hemelse zwakheid, het ware geloof, en het dochterschap staat voor de volharding. Zo wordt empathie, de ware genade, opgewekt, en kan de mens tot de eeuwige sabbatsrust binnengaan. Zij worden door Eva, door het Eva-ngelie, geroepen. Deze rust kan alleen maar binnengegaan worden door de ware geestelijke werken te doen, oftewel empathie, de ware genade. DL 2:3 > Deze dood van de Zoon van God is het enige en volmaakte offer > en de genoegdoening voor de zonden, > van oneindige kracht en waarde, > rijkelijk voldoende tot verzoening > van de zonden van de gehele wereld. Empathie sterft voor de ander, als plaatsvervangend lijden, waardoor ook het vleselijke afsterft, en het lijden tot gehoorzaamheid leidt en die leert. Zonder het dochterschap, de volharding, zou dit echter niet kunnen gebeuren. In het Hebreeuws is yeshua een vrouwelijk woord, wat intrinsieke waarde betekent. De helm des heils in Jesaja 59 is in het Hebreeuws de helm van yeshua, wat een vrouwelijk zelfstandig naamwoord is, en een woord is voor intrinsieke waarde. In het Aramees wordt het woord purqan gebruikt, wat kastijding en losgeld betekent, het betalen van de prijs, het brengen tot waarde. Dit heeft in de israelitische talen (yasha) een oorlogscontext. Vandaar dat Yeshua in de Israelitische context dus niet alleen staat voor het zoonschap, maar des te
196 Online Touch Home