doden vanuit het vlees, zoals je ook niet mag oordelen vanuit het vlees, maar wel door het geestelijke, zoals Jezus ook contact had met Mozes en Elia, en de doden opzocht in de onderwereldse gevangenis. Dat is het werk van shamanen. De bijbel is een shamaans werk. Ook is het metaforisch in de zin dat er verschillende soorten doden zijn. Er zijn 'dode' geesten die daadwerkelijk dood zijn als zijnde dood in de zonde, zonder geestelijk vruchtbaar leven, maar de doden die in de Heere zijn zijn niet werkelijk dood. Jezus sprak dat zij slechts slapen, maar ook dromen zij, en leven zij voort. Zij zijn in de wolk der getuigen, dus niet daadwerkelijk dood. Hij is de god van abraham, izaak en jakob, die al waren overleden, maar toch sprak Jezus dat hij de god is van de levenden. 15 En het zal zijn op die dag, zegt de Heere, dat gij mij Ishi noemt, en niet meer Baal. [1] Ishi, iysh, betekent dienstknecht, ondergeschikte, en Baal betekent heer, meester. Het is een heel slim vers, want er zal een dag komen dat we God geen meester mogen noemen, puur omdat we zelf meesterschap moeten verwerven, en onze lagere wil, waarvan de lagere goden, ook de lagere "God" van de stad, een beeld zijn, moeten we disciplineren en temmen, leren berijden. Je komt er niet zomaar vanaf. Het is een worsteling. Je kan de lagere wil niet zomaar wegsturen. Je moet de lagere wil overwinnen en ten goede laten meewerken. Je lagere wil is namelijk je verdraaide kennis-wil. Het is creatief materiaal en kan cryptisch gebruikt worden. Het zou zonde zijn om het in rijkeluis smetvrees allemaal weg te gooien. Vandaar dat de ruiter op het beest ook zo belangrijk is. Je lagere zelf is het raadsel van je kennis-zelf, je ware zelf. Je moet er mee puzzelen. Je moet ermee optrekken. Je moet het leren berijden, dieper mee gaan, leren onderscheiden, leren een diagnose op te stellen. Gebrek aan studie is de valkuil. Dit was ook de reden waarom Hosea met de hoer, Gomer, moest trouwen, als een metaforisch beeld. Het hele boek Hosea gaat over het liefhebben van hen die als de vijand leven, als een beeld van het dieper erin gaan om eruit te komen, wat ook direct de betekenis van de Messiaanse tekst "Hebt uw vijanden lief" is. Dit is niet roekeloos en letterlijk, maar strategisch en metaforisch. voetnoten : [1] vertaling van de geneve bijbel in de jaren 1500, hosea 2:16 17 Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen. 18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de Here kennen. Dit is het herstel van de Moeder God die in de vrouw cryptisch verborgen is, en de mens zal de Moeder God dienen, omdat het de natuurwet inhoudt, zonder welke geen leven mogelijk is. Hier zien we dat Kali, de oorlogsgodin, dan wordt tot Parvati, de huiselijke godin, opdat er rust komt. [1] De wapenen zullen verbroken worden. Zo kan er verzoening komen tussen God en de mens. De mens moet door de nacht van de ontwapening teruggaan naar de oorsprong. Hosea moest dus tot een soort wedergeboorte en ontwaking komen om alles anders te bekijken. In het derde hoofdstuk moest hij toen weer naar haar teruggaan.
21 Online Touch Home