166

door exorcisme, maar ook juist door ingewijd te w de mysterien.’ Een beeld van Mithras werd naar vo gebracht, die vlak voor de opkomst van het christe door de Romeinen werd aanbeden. Mithras streed het kwaad, wat de vorm had van een stier. Het cent thema van Mithraisme was de slacht van deze stier gedoopt worden in zijn bloed, en banket te houden zon. In het pre-atlantische was Mithras genaamd M en werd het kwaad als een bizon uitgebeeld, waarte Matras streed. Het afleggen van het oude leven doo naaktheid, naturisme, was een belangrijk item in zo Mithraisme en Matraisme, maar werd door de chris priesterdienst steeds meer ingebonden. Door onder aan de goden kon men hogerop komen in het Mith en Matraisme, maar het kerkelijke christendom leg vooral het accent op de onderwerping aan het kerk gezag. Bij Mithraisme en Matraisme stond het losk van de aarde centraal. Dit kon bereikt worden door ascetisme. Nergal nam wat van het wortelkwik, sm het standbeeld ermee in, en het kwam tot leven. Ied begon te juichen. Toen werd het beeld van Matras voren geschoven die in worsteling was met de bizo tot leven gekomen beeld van Mithras liet zien hoe 84

167 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication