38

Beleidsplan in teken van nieuwe kansen HISWA Koers 2025 De wereld verandert snel en de markt ook. Ondernemers moeten mee veranderen, zo ook watersportondernemers. Hoe zorg ik ervoor dat mijn dienst of product nog voldoet? Hoe bereik ik klanten? Hoe kom ik aan goed personeel? Hoe kan ik mij online profileren? Wat is de rol van mijn brancheorganisatie en wat zijn de voordelen? De verwachtingen die aangesloten ondernemers van HISWA Vereniging hebben, veranderen. Koers 2025 gaat in op bovenstaande vragen: het nieuwe beleid van HISWA Vereniging staat vooral in het teken van nieuwe kansen. Tekst: Geert Dijks De conjunctuur in de watersport is sinds het tweede kwartaal 2016 neutraal tot licht stijgend. Dat is nog geen reden om achterover te leunen. Demografische, maatschappelijke en technologische ontwikkelen hebben mogelijk grotere effecten op de watersportsector dan de conjunctuur. HISWA Vereniging ontwikkelde daarom samen met de aangesloten bedrijven een nieuwe koers voor 2018 en verder. Koers 2025 is de opvolger van het Strategisch plan 2015-2017. Centraal in Koers 2025 staan de trends en ontwikkelingen in de markt, de behoefte van de leden en de specifieke bijdrage die HISWA als samenwerkingsverband van ondernemers kan leveren. Kerntaken HISWA Vereniging is een ondernemersorganisatie. Ondernemers kunnen vaak door samenwerking tegen lagere kosten veel meer bereiken dan alleen. Dat geldt 38 zeker voor het behartigen van belangen van de sector bij overheid, werknemersorganisaties, onderwijs en andere instellingen. Maar ook op het gebied van onderzoek of marketing. Vroeger was de toekomst anders dan tegenwoordig. De ontwikkelingen van nu dwingen ondernemers om maakt HISWA leden slimmer. • Groter Tot slot kan HISWA door samenwerking de kracht van het collectief gebruiken om de ondernemers beter te positioneren in de markt. Zo wordt het marktaandeel groter. Dat kan zowel door collectieve marketing en promotie richting (potentiële) consumenten of richting (potentiële) werknemers als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Peter Brussel, algemeen voorzitter van HISWA Vereniging: “De focus van HISWA is: ondernemers helpen om beter, sterker, slimmer en groter te worden in een turbulente markt. Naast de traditionele taak van belangenbehartiging die we hebben. HISWA is uw Zonder vakmensen geen kwaliteit. Zonder kwaliteit geen klanten. veel sneller te innoveren dan in het verleden. HISWA kan hierbij een rol vervullen. • Beter en sterker HISWA helpt ondernemers met professionaliseren en innoveren. Dat maakt ondernemers beter en sterker. • Slimmer HISWA ontsluit marktinformatie zodat ondernemers beter kunnen anticiperen op ontwikkelingen en zo de juiste beslissingen kunnen nemen. Dat kenniscentrum, uw keurmerk, uw platform voor vernieuwing en uw marktplaats voor groei.” Nieuwe doelgroep: werknemers Uit de diverse brainstormsessie met besturen en leden bleek dat HISWA Vereniging zich verder moet ontwikkelen tot een netwerkorganisatie voor ondernemers, consumenten én werknemers. Werknemers vormen een belangrijke nieuwe doelgroep in Koers 2025. Zij hebben net zo HISWA MAGAZINE 1

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication