39

aan routevoorstellen, Jan en Alijda proberen elke huurder zo voorbereid mogelijk op pad te sturen. Je boekt een beleving en de boot is daarbij slechts het middel. ‘Zonder of met weinig ervaring krijgt de huurder een vaarcursus. We focussen op beheersing van het motorjacht voor ze vertrekken. En als het nog niet goed gaat, doen we dat de volgende ochtend weer. Dat vinden ze op dat moment niet altijd leuk, maar als ze terugkomen is het steevast een van de eerste dingen die ze zeggen: jullie extra aandacht heeft mijn vakantie leuker gemaakt.’ Die persoonlijke aandacht draagt bij aan het vaargenot. ‘Je boekt een vakantie, een beleving, en de boot is daarbij slechts het middel.’ En het werkt. ‘We zijn zeer tevreden over onze bezettingsgraad.’ De wereld aan je voeten De boekingen, die nemen elk jaar toe. Hierbij spelen de HISWA-site vakantievaren.nl en de gegroeide contacten met de agentschappen een grote rol. Ook internationaal. ‘We zitten, zo bleek op de International Charter Expo in Zagreb, toch op een eilandje in Nederland. Daar lopen de grote agentschappen rond van bijvoorbeeld Scandinavië, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de VS met eigen boekingsportals. Via hen zijn we bereikbaar voor de rest van de wereld. Onze ogen gingen open. De grotere jachten kunnen we via hun systemen aanbieden, real-time. Zij HISWA MAGAZINE 1 maken geen gebruik van onze site of vakantievaren.nl, dat is te klein.’ ‘Maar ons prachtige product, het stalen motorjacht, varen dwars door Nederland, door natuur en steden, dat is uniek in de wereld.’ Samen met Anne de Vries van Tubber bouwden ze daarom zelf een API, een technische verbinding waardoor de boten van de Nederlandse markt ook in de internationale markt aangeboden worden. ‘We sluiten een Nederlands bedrijf dat real-time beschikbaarheid kan bieden in een dag aan, de commissies stellen bedrijven zelf in. Er is veel mogelijk. De boten zijn ineens verhuurbaar via elk platform, bedrijven kunnen aanen uitzetten wat ze zelf willen. Het levert een enorm potentieel aan huurders.’ afval. ‘We kiezen bewust voor deze diesel en niet voor een biobrandstof. Bij biobrandstof gaan bacteriën in de tank groeien, die komen los door het schommelen en de filters raken verstopt. Dat veroorzaakt ellende die we met HVO Fuel niet hebben. Daarnaast is het aan boord voor de opvarenden ook gewoon fijner: de zweem van de dieselgeur is weg en de kachels zitten minder verstopt door de volledige verbranding die plaatsvindt.’ Ook voor het milieu is een hoop winst te behalen op deze manier, volgens Jan. ‘Onze jachten varen nu eenmaal door kwetsbare gebieden, ook door de Biesbosch. We willen niet dat de dieseltroep door de waterkoeling in het water komt. Ondanks dat het een heel klein beetje meer kost is HVO Fuel de moeite waard.’ ‘We zijn geen voorstander van elektrisch varen, het netwerk is er niet om accu’s op te laden en de productie van accu’s is niet heel milieuvriendelijk. Waterstoftanks zijn voor ons soort boten echt te groot. Dit is een mooie oplossing en dat zou het als we groter denken ook iets zijn voor HVO Brandstof: innovatief en vooruitstrevend Ook dichtbij huis denken ze innovatief, bijvoorbeeld als het gaat over impact van de verhuur op het milieu. Huibers is overgestapt op een alternatief voor traditionele diesel. Alle boten van Yachtcharter Huibers varen op HVO Fuel, de Neste MY Renewable Diesel, een 100% zuivere, synthetische brandstof, volledig geproduceerd uit bijvoorbeeld de rondvaartboten in Amsterdam. Niemand hoeft wat om te bouwen, het is hernieuwde energie en beter dan elektrische grijze stroom die anders gebruikt wordt.’ Samenwerkingen, groei, betere brandstoffen, ook na de eerste zeven jaar blijft Yachtcharter Huibers groeien en bloeien. ‘We blijven uitbreiden én blijven ontwikkelen.’ 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication