De Brexit Noordzee-oversteek wordt papierwerk Voor de verkoop van nieuwe jachten of onderdelen, lijkt meer papierwerk het meest merkbare gevolg van Brexit. Voor de handel in gebruikte jachten over de Noordzee, kunnen de kosten voor import en keuring oplopen na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Tekst: Hans Buitelaar Die conclusie kan worden getrokken uit een inventarisatie van de voorlopige afspraken tussen onderhandelaars van het Europees Parlement en de Britse regering. Nu het Britse Lagerhuis heeft ingestemd met de voorlopige afspraken over de voortzetting van de handelsrelaties tussen Europese landen en het Verenigd Koninkrijk, gaat waarschijnlijk een overgangsregeling gelden. Dan hanteren de Britten dezelfde regels over productcertificering als die in de EU gelden. Alle goederen die in de EU worden geïmporteerd, moeten aan de eisen van het CE-keurmerk voldoen. De Britten kopiëren de richtlijnen van CE en maken daarvan hun eigen keurmerk, dat dezelfde veiligheids- en kwaliteitseisen stelt. Als de spullen uit Engeland volgens dezelfde regels worden gemaakt, resteert alleen nog het papierwerk om ervoor te zorgen dat de producten en complete jachten de Europese buitengrens over mogen. Profileren Het Europees Parlement heeft nog een stemming op de agenda over de afspraken die nu zijn gemaakt tussen de EU en de vertrekkende lidstaat, vlak voor het geplande afscheid op 31 januari. De uitkomst daarvan is nog niet zeker (op het moment van drukken van dit blad). Politici van allerlei overtuigingen kunnen de laatste stemming gebruiken om zich te profileren. In de onzekere situatie is één ding zeker: er komen douanecontroles. Overgang Vanuit de watersportindustrie is Ross Wombwell, hoofd technische dienstverlening bij brancheorganisatie British Marine, het meest betrokken bij de afspraken die de Brexit-onderhandelaars van beide zijden van de Noordzee maken. “De dag na de verkiezingen was ik al bij het ministerie van Economische
41 Online Touch Home