22

René en Marie-Sophie Jorna De lange en mooie zomer van vorig jaar legde veel bedrijven in de watersport geen windeieren: de omzet voor de totale sector groeide in 2018 met 4,8 procent. Dat blijkt uit de conjunctuurmeting van HISWA Vereniging. Vooral verhuurbedrijven profiteerden van de zonnige dagen waarop veel mensen het water op willen. Verkopers van nieuwe boten deden ook goede zaken. Vrijwel alle watersportondernemers die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging zijn optimistisch voor dit jaar. Een mooie zomer levert ondernemers in de watersport al snel meer omzet op. Maar alleen op het weer vertrouwen is niet genoeg. Gastvrijheid op één, nieuwe markten – van camperaars tot scholieren – én investeren in een duurzame onderneming dragen ook bij aan een zonnige toekomst van watersportbedrijven. Tekst: Lisette Vos Overrompeld Mooi weer is altijd een opsteker voor ondernemers in toerisme en recreatie. Nog voordat het seizoen dit jaar goed en wel begon, pikten zij in het eerste kwartaal al de eerste zonnige dagen mee. Bij IJsseldelta Marina in Hattem meldden zich onverwacht bezoekers met in totaal dertig campers om van het mooie weer te genieten. ‘We waren een beetje overrompeld’, lacht MarieSophie Jorna die samen met haar man René Jorna eigenaar is van de jachthaven aan de IJssel, inclusief 22 staanplaatsen voor campers. ‘Omdat het seizoen nog niet begonnen was, hadden we gelukkig ruimte op de parkeerplaats. Laat het mooie weer en de gasten maar komen.’ Met mooi weer alleen redden ondernemers het echter niet. Het echtpaar Jorna dat in 2015 de jachthaven in Hattem overnam, inclusief een beperkte voorziening voor campers, onderneemt niet voor niets in andere markten dan de watersport. Op de dijk langs de Gastvrijheid, nieuwe en de Groene Wimpel Ondernemers in toerisme en recreatie 22 HISWA MAGAZINE 2

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication