25

en waait mee met de wind. Je ziet de mensen om je heen ontspannen. Aan boord glijdt alles van je af.’ Een vaartocht op een zeilcharter, een betere promotie voor de watersport is er niet. Kansen bij scholen Bij Frisian Sailing, het kantoor dat boekingen voor vijftien zeilcharters in Friesland regelt, ziet Monique Fennema de zeilchartervaart ook als promotie voor de watersport. Uit onderzoek van HISWA Vereniging blijkt dat er volop kansen liggen om middelbare scholieren aan boord te krijgen en daarmee jongeren enthousiast te maken voor de watersport. Schoolleiders kiezen echter nog vaak voor een reis naar een buitenlandse stad, zoals Parijs of Londen. Aan een alternatief om met klassen op een zeilschip te varen denken ze niet. Onbekend maakt onbemind, is de korte samenvatting van het HISWA-onderzoek. Dat kan anders, stelt Fennema, één van de initiatiefnemers van het HISWA-onderzoek. Zeilcharters moeten onder één merknaam de promotie doen, zodat klanten (waaronder de scholen) weten wat ze kunnen verwachten: een modern verblijf op het water. In Duitsland is dat al goed geregeld, stelt Fennema. ‘We krijgen vooral Duitse scholieren aan boord. Varen op schepen zit daar veel meer in de genen. Met die scholenbezoeken leg je de basis voor klanten die, als ze eenmaal volwassen zijn, ook willen gaan varen. Wij hebben programma’s voor scholen klaarliggen die we zo kunnen inzetten, maar dan moeten ze wel weten wat de mogelijkheden zijn aan boord.’ Er zijn kansen voor zeilcharters om ook Nederlandse scholieren aan boord te krijgen, aldus een onderzoek van HISWA Vereniging. HISWA MAGAZINE 2 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication