nog nooit zo booming geweest. Dit is hét moment om voor het eerst in de geschiedenis met een Nederlandse boot mee te doen aan de America’s Cup.” De watersport is nog nooit zo booming geweest. Salamander Nu Team Nieuw Zeeland de 35e editie van de Cup in 2017 heeft gewonnen, bepaalt deze verdediger de regels voor de boot waarin de wedstrijd wordt gevaren. De plaatjes van de boot met uitzwaaiende draagvleugels aan twee zijden van de romp, plus een draagvleugel aan het roer, zijn bekend. Het zeil wordt een vleugel, maar toch van zeildoek zodat deze te strijken is. Het Nederlandse ontwerp is in ontwikkeling, maar een naam is al gekozen: Salamander. De boot moet in maart volgend jaar worden gedoopt in Scheveningen. In juni van dat jaar worden de America’s Cup World Series voor de kust van die badplaats gevaren. Zeilgek De aanloop naar de America’s Cup wordt traditiegetrouw gekenmerkt door een juridische strijd over de regels en voorwaarden. Miljardairs wierpen zich op als financiers en eigenaren van de zeilteams en stuurden legers advocaten op elkaar af. Toch werd uiteindelijk de strijd op het water sportief gestreden. “Het is voor ons gunstig dat de Nieuw Zeelanders nu de regels bepalen, want die zullen de strijd zo organiseren dat die voor hen onder gunstige HISWA MAGAZINE 2 omstandigheden kan verlopen,” meent Tienpont. Net als het Nederlandse DutchSail, hebben de Nieuw Zeelanders niet een miljardair die alles betaalt, maar werken heel veel bedrijven en sporters in het zeilgekke land mee aan het ontwikkelen van een fantastische boot met een indrukwekkend team. “Bovendien hebben we met hen afgesproken dat we samenwerken in de ontwikkeling van de boot. Zij hebben de ervaring met het organiseren van een campagne, met veel steun van bedrijven en sporters. Wij hebben in Nederland geweldige kennis van aero- en hydrodynamica en zeer goede jachtontwerpers en -werven. Tot aan de start van de Prada Cup, februari 2021 in Auckland, trekken we samen op.” Wij hebben geweldige kennis van aero- en hydrodynamica. Vele eigenaren “Onze campagne komt tot stand op de Rijnlandse manier: we doen het samen. Kennisinstellingen als maritiem onderzoekscentrum MARIN, Deltares en de Erasmus Universiteit gaan hun kennis inbrengen in de vliegende zeilmachine. Er is heel veel onderzoek nodig, naar de krachten en belasting die op het materiaal komt bij hoge snelheid, golven, wind en manoeuvres. De kennis die we daarmee verzamelen, komt vervolgens weer van pas bij industriële toepassing. Bijvoorbeeld voor het bouwen van drijvende windmolenparken op zee. Juist het samengaan van zoveel bedrijven en organisaties die hun expertise inbrengen in de Nederlandse America’s Cupper, maakt het project zo sterk. Er is niet één naamsponsor die bekendheid wil, maar een groep waarbinnen iedereen op eigen wijze bijdraagt aan het sneller maken van de boot. We zijn allemaal mede-eigenaar van het project.” Slimmer en sneller Simeon Tienpont zeilde twee keer mee als bemanning aan boord van de America’s Cup-boot van het winnende Team Oracle, in 2010 en 2013. Hij was schipper van Team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race van 2017-2018. Terug in Nederland constateerde hij dat behalve de verffabrikant die als hoofdsponsor optrad, rond de deelname aan de wedstrijd een heel netwerk – een ‘ecosysteem’ zoals hij zelf omschrijft - is ontstaan. Al eerder veroverde Simeon Tienpont de ‘auld mug’, als bemanning van Team Oracle. 29
30 Online Touch Home