3

VOORWOORD Aandacht Ik ging laatst een weekendje naar Den Bosch. Paar dagen van tevoren even snel een hotel geboekt. Niks bijzonders dachten we. Maar wat werden we verrast! Natuurlijk mag je van een hotel een bepaalde service verwachten, maar wat wij kregen was: persoonlijke aandacht. De eigenaar had een parkeerplaats voor ons gereserveerd in de drukke straat in de binnenstad. Vervolgens liet hij met enorme charme ons de kamer zien waar de open haard brandde en een goed gevulde koelkast op ons wachtte. Ondertussen vroeg Mister Den Bosch waar onze interesse naar uitging: of hij kon helpen bij het reserveren van een goed restaurant, of we een gratis routeboekje voor een stadswandeling wilden of een kortingsbon voor een museum. Toen we beneden kwamen stond er koffie mét een traditionele Bossche Bol voor ons klaar. Gastvrijheid in optima forma! In dit nummer gaat het over gastvrijheid in onze branche. Adrienne Vermin vertelt op pagina 38 over hoe Van der Rest Nautic dat aanpakt. Ontzorgen en aandacht geven. Zodat alleen het genieten overblijft voor de klant, is het credo. Marie-Sophie Jorna van IJsseldelta Marina is ook zo’n ondernemer die gastvrijheid op nummer één zet. Haar doel is om alle gasten één nacht langer te laten blijven dan ze van plan waren. ‘Persoonlijk contact vinden we heel belangrijk. We vragen altijd naar de wensen van onze gasten’, aldus MarieSophie op pagina 22. In hetzelfde artikel komen Remco Timmermans en Yteke Hiddema van zeilcharter De Vriendschap aan het woord. Zij hanteren dezelfde methodiek: gasten net dat beetje meer aandacht geven. Fijn dat in zoveel watersportondernemers al een Mister Den Bosch schuilt. Want vergeet vooral niet: alles wat aandacht krijgt, groeit. Liane Jansen Hoofdredacteur Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Maarten Bokslag, Hans Buitelaar, Lisette Vos Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Tessa den Hartog Vormgeving Drukwerkservice.Amsterdam Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover Holland Sail HISWA MAGAZINE 2 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication