33

COLUMN Symboolpolitiek Je komt het steeds vaker tegen. Met name bij waterschappen, gemeenten en het rijk. Door een incident of spontane opwelling zonder kennis van zaken beleid te ontwikkelen met uiteindelijk onbedoelde negatieve effecten. Om te scoren of om gelijk te halen. Omdat veel overheden geen kennis hebben van watersport, recreatie of pleziervaart heeft onze sector daar vaak last van. De symboolpolitiek van milieuzonering voor boten in Amsterdam is al langer bekend. Het meest recente voorbeeld is wel de motie tot verzegelen van vuilwatertanks. Nadat in Friesland was geconstateerd dat er teveel poepbacteriën in het water zaten tijdens de elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden, trok het Wetterskip aan de bel. Er kwam in no-time een motie die in de Tweede Kamer op een achternamiddag zomaar door vrijwel alle partijen werd aangenomen. De onderbouwing deugde echter niet. Havens zijn geen bronnen van E.colibacteriën maar wel de openbare aanlegplaatsen waar de gemeente of het waterschap zichzelf vrijstelling verleent voor de verplichting een toiletvoorziening te plaatsen. Waar boten zonder toezicht veel te lang gratis blijven liggen en dus gaan lozen. Of bij grote evenementen zoals de Sneekweek met veel mensen aan boord. Met name in ondiep stilstaand water onstaan er E.coli-pieken. Welkom op het water Een dag op het water geeft het gevoel van een week vakantie. Wie kent deze uitspraak niet. Het symboliseert het gevoel van vrijheid, genieten, rust, plezier. Water geeft je een ander perspectief en beleving. Dat hoef ik u natuurlijk niet uit te leggen want u bent iedere dag professioneel bezig met de watersport in Nederland. Maar het is wel goed te beseffen dat het bestaan van onze sector nauw samenhangt met die beleving. Nederland kent een volwassen watersportindustrie op vaak hoog niveau. Een aantal kwaliteitshavens biedt een grote mate van service aan de gasten. Het is allang niet meer een smalle steiger zonder comfort, maar goede restaurants, beleving en ontspanning voor de kinderen en uitgebreide voorzieningen op het gebied van sanitair en verzorging. Havens ontwikkelen HISWA MAGAZINE 2 en organiseren zich. Met als doel de varende consument meer mogelijkheden te bieden. De traditionele watersporter bestaat niet meer. Andere doelgroepen dienen zich aan. Mensen die een paar weken per jaar willen varen in een huurboot in plaats van de traditionele vakantie naar Frankrijk. We krijgen bovendien meer vrije tijd en dus meer keuzes hoe die te besteden. Als sector moeten we daar op inspelen. Varen toegankelijker maken en juist die nieuwe consument omarmen in plaats van meewarig aan te kijken als het aanmeren iets minder makkelijk verloopt. Hoe word je ontvangen in een haven? Wie helpt je op weg? We zien ook de toenemende trend van ‘kamperen’ op het water met houseboats en andere vormen van verblijf op het water. In de wereld van campings en hotellerie is de slag om de consument volop gaande. En hebben nieuwe spelers zoals Booking.com en AirBnB het speelveld veranderd. Kortere en andere vakanties in eigen land zijn in. Trends die ons vertellen dat als we nieuwe watersporters aan ons willen binden, we moeten inspelen op die veranderende watersporter. En welkom op het water echt inhoud geven. Ik reken daarom op uw deelname aan het Meevaarweekend op 15 en 16 juni a.s.! Peter Brussel Algemeen voorzitter HISWA Vereniging 33 Meer toiletvoorzieningen, betere handhaving en het eindelijk toestaan van zuiveringsinstallaties aan boord voor jachten zijn de oplossingen voor dit probleem. Niet het verzegelen van afsluiters voor alle jachten in Nederland waarvan een groot deel buiten Nederland vaart en op lange tochten moet en mag lozen. Samen met partners duiken we in de materie. Geert Dijks Directeur HISWA Vereniging

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication