vergelijkbaar aantal medewerkers. En misschien nog wel belangrijker: ze bevinden zich allebei in de opbouwfase. HISWA heeft vier jaar geleden flink gereorganiseerd, mede gedwongen door de afname van het aantal leden gedurende de economische crisis. RECRON zit weer in de opbouwfase, nadat vorig jaar flink werd bezuinigd en een aantal personeelsleden moest vertrekken. Belangenbehartiging De belangenbehartiging voor de leden werd vanaf dat moment met veel nadruk voorop geplaatst. Martin Maassen is dat aspect voortvarend aan het ontwikkelen. “Met een sterke lobby in Den Haag, maar ook hele goede contacten bij provincies en gemeenten”, vertelt hij. “Daar zichtbaar voor de leden. We merken dat die bijeenkomsten heel erg worden gewaardeerd. De opkomst is hoog.” De ingezette lijn bij RECRON zal ook na de fusie worden voortgezet en verder uitgebouwd, benadrukt Geert Dijks, vanaf januari 2020 directeur van het gecombineerde HISWA-RECRON. “Voor HISWA is de reorganisatie al wat langer geleden en wij hebben een toekomstvisie – Koers 2025 – opgesteld voor de lange termijn. Die blijft gewoon bestaan; we gaan dat niet aanpassen omdat we nu samengaan met RECRON. We blijven ons eigen belangen houden, alleen gaan we die nu samen realiseren.” Het voordeel dat we behalen komt volledig ten goede aan de leden van RECRON en HISWA, in de vorm van betere dienstverlening. veel mogelijkheden spelen onze regiomanagers een sleutelrol. Die ondersteunen ondernemers bij het ontwikkelen van hun bedrijf. Maar RECRON helpt ook steeds meer bij het ontwikkelen van het ondernemerschap. De Kennispartners spelen daar een belangrijke rol. Die delen hun kennis tijdens ledenbijeenkomsten in de regio en dat maakt de kennisfunctie van RECRON HISWA MAGAZINE 2 Diverse ledencommissies buigen zich nu over de vraag hoe dat er in de praktijk uit gaat zien. Duidelijk is dat vooral op het gebied van beleid en advies door de fusie winst te behalen is. Maassen, die in de nieuwe organisatie plaatsvervangend directeur wordt, ziet heel wat raakvlakken: “We zijn allebei actief op gebieden als juridische advisering, kennis delen, ledenvoordeelprogramma’s en cao-onderhandelingen. Daar kunnen we echt een kwaliteitsslag maken als we gaan combineren. Belangrijk daarbij is dat we met deze fusie geen bezuiniging voor ogen hebben. Het voordeel dat we behalen komt volledig ten goede aan de leden van RECRON en HISWA, in de vorm van betere dienstverlening.” Marketing Daarnaast profiteren beide brancheverenigingen van elkaars sterke kanten. HISWA-leden zijn ongetwijfeld blij met sterke focus op nationale en regionale belangenbehartiging van RECRON. Die wordt flink versterkt, want het gecombineerde HISWARECRON staat straks voor 2.500 bedrijven. De fusie biedt schaalvoordelen, want er komt één kantoor en één administratie. Ook de inkoopkracht versterkt: het collectief inkopen van producten en diensten met voordelen voor leden wordt makkelijker als je meer volume hebt. “HISWA is een sterk merk met een grote bekendheid bij consumenten en ontwikkelt marketingactiviteiten”, legt Maassen uit. “De kennis die HISWA heeft zouden wij kunnen gebruiken om RECRON meer als kwaliteitsmerk bij consumenten te profileren. We hebben nu in de publieke beeldvorming veel last van verlopen vakantieparken, het Fort Oranje-effect. RECRON staat voor de kwaliteitsbedrijven en als we dat breder kunnen uitdragen wordt het ook een soort keurmerk – zowel naar consumenten als 35
36 Online Touch Home