HISWABUSINESSCLUBNIEUWS Koopbereidheid stijgt Het optimisme onder watersportondernemers is sinds 2016 flink toegenomen. Ook het consumentenvertrouwen blijft toenemen. Dat de koopbereidheid hierdoor toeneemt is te merken in de markt. Anniek Visser, makelaar bij Muller Makelaardij (HISWA Supplier): “Dat er meer optimisme is in de watersportbranche merken wij duidelijk als specialist in watersportgebonden onroerend goed. Er zijn veel geïnteresseerden op de markt en men heeft meer vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat het momenteel een zeer geschikte tijd is voor verkoop van een watersportbedrijf.” Waar komen deze ontwikkelingen vandaan? Een belangrijke factor is het veranderende vakantie- en vaargedrag van consumenten, maar ook de goede weersomstandigheden werken er aan mee. Verre vliegvakanties worden omgeruild voor vakanties in eigen land. Dit komt de watersport ten goede. “Ook het toegenomen comfort aan boord en in jachthavens spelen mee met de keuze van consumenten voor watersport”, stelt Visser. “En… een toename van waterrecreanten zorgt voor meer optimisme en daardoor een toenemende vraag naar watersportbedrijven.” www.mullermakelaardij.nl Zonnig perspectief voor jachthavens De waarde van een jachthaven of ander watersportgebonden exploitatiebedrijf wordt bepaald op basis van de rentabiliteitswaarde of de zogenaamde going-concernwaarde. Dit is de waarde die aan de hand van de (gecorrigeerde) bedrijfsresultaten aan het bedrijf kan worden toegekend. De berekening van de rentabiliteit gaat uit van het volgende principe: ieder bedrijf heeft vanuit zijn exploitatie een bepaalde ruimte waaruit de kapitaalslasten gedekt kunnen worden, de EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation). Doorgaans wordt het driejaarsgemiddelde gehanteerd. Hierbij wordt rekening gehouden met de goodwill van de huidige ondernemer, de HISWA MAGAZINE 2 mogelijkheden binnen het bestemmingsplan en de vergunningen die van invloed kunnen zijn op de exploitatie. “Vanwege het veranderende klimaat en de daarmee gepaard gaande hogere bezettingsgraad van de jachthavens, is een stijgende lijn zichtbaar aan de opbrengstenkant”, vertelt Van de Loosdrecht Makelaar (HISWA Supplier). “Uiteraard gaat dit niet voor alle jachthavens op. Er moet namelijk wel tijdig geïnvesteerd zijn om aan de huidige gebruikerswensen te voldoen en daarbij is de locatie van groot belang.” Verder valt in de markt waar te nemen dat jachthavens met een ruim vaargebied en veel voorzieningen en faciliteiten voor stalling, onderhoud en verkoop duidelijk een pre hebben. Verder zijn houseboats momenteel in trek. Kortom, de ontwikkeling omtrent watersportgebonden bedrijven is positief en de toekomst ziet er zonnig uit. Een goed moment voor ondernemers om de keuze te maken om de exploitatie voort te zetten en te verbeteren of voor potentiële kopers om in te stappen vanwege het zonnige perspectief. www.vandeloosdrecht.nl 57
58 Online Touch Home