23

Het grootste jacht van Hakvoort tot nu toe, motorjacht Scout, verlaat de loods – nog zonder het bovenste dek Sommige jachten zijn zo groot, dat de opbouw er niet op past binnen de loods. Wanneer zo’n jacht de werfhal verlaat, zou het mooi zijn als we een eigen kade met wat werkgebouwen hebben waar het jacht klaar kan worden gemaakt voor oplevering.” Verder groeien door grotere jachten te bouwen is niet de ambitie. Verder groeien door grotere jachten te bouwen, dat is niet de ambitie van de werfbaas. “Als jachten nog groter worden, worden projectmanagement, bouwproces en regelgeving nog ingewikkelder en moet met steeds meer bedrijven worden samengewerkt die elk een stukje van de bouw doen. Dan wordt het moeilijker om nog wat geld te verdienen aan zo’n jacht. Als familiebedrijf willen we geen geldschieters van buitenaf. We opereren onafhankelijk. Daarom kunnen we geen verlies draaien. Groter bouwen klinkt leuk, maar het is erg moeilijk om aan zo’n complex project geld te verdienen. We willen wel de processen onder controle houden. Met de maat van de jachten en de werf zoals we die nu hebben, lukt dat nog.” Groeiende potentie Vissersschepen werden groter in de naoorlogse jaren. Reden voor scheepswerf Hakvoort om in 1946 over te schakelen van houtbouw naar staalbouw. De stalen kotters uit Monnickendam hebben een goede reputatie. Tot aan de vroege jaren ’80 bouwt de werf zo’n 70 vissersschepen. Hakvoort is innovatief. Al in 1965 wordt een deel van het ontwerp werk met CAD-systemen gedaan. Dat blijkt in de praktijk efficiënt. De werf bouwt kotters in serie. De grote omschakeling voor Hakvoort is de order voor een zeegaand sportvisjacht, de Striker. Deze boot wordt gebouwd in aluminium en uitgerust met veel motorvermogen. Een watersporter uit Florida (Verenigde Staten) had van de werf gehoord en plaatste na overleg de order. Klaas jr. en Albert uit de derde generatie zijn inmiddels volop actief in de werf en nog meer dan Klaas sr. zien ze potentie in de jachtbouw. Na de oplevering van dit eerste jacht, bouwt de werf tussen 1981 en 1988 nog 13 boten van hetzelfde ontwerp in lengtes van 58 voet (17,6 meter) en 72 voet (22,3 meter), een ‘sportfisherman’ naar ontwerp van de Striker Yacht Corporation. De succesvolle samenwerking met de Amerikanen leidt tot meer orders in de jachtbouw. In 1985 levert Hakvoort het 31 meter lange jacht Tonga op. Het is een boot met stalen romp en aluminium opbouw, naar ontwerp van de Edammer ontwerper Pieter Beeldsnijder. Lassers werken aan de aluminium opbouw van een jacht HISWA MAGAZINE 1 Steeds groter Sinds de jaren ’80 leverde Hakvoort tientallen jachten op. Overwegend motorjachten maar ook het 28 meter lange zeiljacht ‘Mandarine’ naar ontwerp van Olivier van Meer in het jaar 2000. Hakvoort blijkt in vele segmenten kwaliteit 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication