35

COLUMN Welke taal spreek je? Er zijn nogal wat vooroordelen in de watersport: zeilers zijn individualisten, sloepvaarders zijn elitair en speedbooteigenaren houden geen rekening met anderen. Generaliseren wordt dit genoemd. Daar kun je helemaal niks mee als marketeer. Dus wordt er onderzoek gedaan naar opleiding, inkomen, samenstelling van huishouden en woonplaats om klantgroepen in hokjes te plaatsen. Maar dat voldoet al lang niet meer om te voorspellen wie ‘de doelgroep’ is. Een Friese hipster-meubelmaker kocht onlangs met vrienden een 48 voet wedstrijdjacht. Een jonge Nederlands-Marokkaanse eigenaresse van meerdere kinderopvangcentra uit Almere kocht in het voorjaar een gloednieuwe sloep. Mensen zijn individuen met een eigen achtergrond, ervaringen, interesses en drijfveren. Onderzoek moeten dus dieper gaan: wat vindt een individu belangrijk in het leven en vooral in de vrije tijd. Zoekt iemand zekerheid of avontuur? Is de persoon gericht op zichzelf of op de groep? Spanning, ontspanning of juist afwisseling? Op basis van dit soort onderzoek kunnen persona’s worden ontwikkeld. Een profiel en portret van klanten die voor jouw producten of diensten van belang zijn. Elke type klant kan anders worden benaderd. Zowel in de showroom als online. Tutoyeren of niet? Ratio of emo? Welke taal en kleuren gebruik je? Wat zijn de beste mediakanalen voor promotie? In dit nieuwe jaar willen we als sector tegemoetkomen aan de wens van veel mensen om veilig en dichtbij nieuwe ontdekkingen te doen of juist rust te vinden. Alle HISWA Erkende Bedrijven ontvangen daarom binnenkort een Handboek Persona’s Watersport. Gebaseerd op een landelijk onderzoek van het gerenommeerde bureau Motivaction, in opdracht van Welkom op het water. Zo helpt HISWARECRON jou om de taal te leren van Fijnproevers tot Gezelligheidsplanners en van Pioniers tot Verdiepers Meer informatie: www.hiswa.nl/welkomophetwater. Geert Dijks Directeur HISWA-RECRON HISWA MAGAZINE 1 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication