Vouchers voor innovatie Een tweede online overleg deze middag heeft een andere insteek. Als voorzitter van Gastvrij Overijssel bespreekt Ybema een innovatieproject dat HISWARECRON ontwikkelde. Overijssel investeert 1,5 miljoen euro in de watersport- en de recreatiesector. Ondernemers kunnen met een voucher van 7.500 euro en een eigen investering een innovatief project starten, naar eigen inzicht. Een schoolvoorbeeld, stelt Ybema. ‘In vergelijking met omliggende provincies is de werkgelegenheid hier de afgelopen jaren significant sneller gegroeid. Voor Friesland dienden we een vergelijkbaar project in. Het is afwachten hoe de politiek reageert.’ Ybema heeft – net als zijn collega’s – een hybride takenpakket. Als regiomanager adviseert hij leden, lobbyt hij voor leden en ontwikkelt hij innovatieprojecten voor leden. Daarnaast is hij ‘eindregisseur’ van online activiteiten van HISWARECRON. Al voor de fusie met RECRON had de branchevereniging besloten om hiswa.nl als portal voor consumenten in te richten. Het doel is om watersporters 365 dagen per jaar alles op het gebied van de watersport aan te bieden, waaronder de verkoop en verhuur van boten, lessen op zeilscholen, aanbod van jachthavens en vacatures. Alle content is van de leden. ‘Een goede zet nu de beurs HISWA Amsterdam Boat Show is gestopt.’ ‘Ons doel is om watersporters 365 dagen per jaar alles op het gebied van de watersport te bieden’ Portal voor consumenten Volgens Ybema is de portal hiswa. nl inclusief de bijbehorende online platforms voor aparte doelgroepen een mooi resultaat van samenwerking tussen leden. ‘Wij hebben als vereniging geen commercieel belang, onze achterban heeft de watersport veel moois te bieden. Die aanpak werkt. We hebben een moderne boekingsmodule en watersporters weten verhuurders van boten op Vakantievaren.nl en Bootsurlaubholland.de goed te vinden. Het is heel belangrijk dat we na een zoekopdracht via Google bovenaan verschijnen, zonder dat je kostbare advertenties hoeft te plaatsen.’ In coronatijd is het online platform ook een manier om leden die het moeilijk hebben op een creatieve manier te ondersteunen. De boekingen voor de chartervloot zijn door de coronacrisis stilgevallen. Door een schip online aan te bieden als drijvend hotel waar mensen van ieder één huishouden op gepaste afstand vakantie kunnen vieren, kunnen deze ondernemers in ieder geval een beetje omzet draaien. ‘Het internetbureau waar we al jaren mee samenwerken, maakte dit belangeloos mogelijk. Dat is klasse. Als groepsreizen weer mogelijk zijn, kunnen mensen uiteraard weer een reis op een klipper boeken.’ Haven Steenwijk. Gastvrij Overijssel investeert flink in de watersportsector HISWA MAGAZINE 1 Online dossier corona De website van HISWA-RECRON, gericht op de leden, beweest in coronatijd ook zijn waarde. Het online dossier over corona telde sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar meer dan 150.000 pageviews. ‘Na elke persconferentie actualiseerde het online team de website zo snel mogelijk. Uit de statistieken blijkt dat veel ondernemers dan op zoek gaan naar de nieuwste informatie. We zitten er bovenop. Het is ingewikkeld om goed over de snel veranderende ontwikkelingen te communiceren: wat betekenen de maatregelen voor onze leden? Dat is wél de waarde van onze lobby in de regio en het online dossier over corona.’ 41
42 Online Touch Home