43

NIEUWSINNOVATIE Schimmelwerende matrassen Dankzij bacterieel behandeld schuim en latex met open cel structuur, kon Neptune Slaapcomfort bootmatrassen ontwikkelen die bestand zijn tegen de vorming van schimmels. De schuimsoort Pantera Nautic zorgt niet alleen voor erg comfortabele matrassen, maar is brandwerend en behandeld met anti-bacterieel middel om stofmijt en schimmel te weren. Het latexschuim Talalay Latex Superior heeft een open cel structuur, zodat het materiaal uit zichzelf steeds ventileert. Hierdoor wordt vocht snel afgevoerd en krijgt schimmel geen kans. Ook de tijk – het stoffen omhulsel van een matras – wordt schimmelwerend gemaakt met colloïdaal zilver, ook wel bekend als zilverwater. Dit doodt ongwenste indringers en vermindert de verspreiding van bacteriën en schimmels langdurig. www.neptune.nl Reddingvlot komt automatisch los De nieuwe Hydrostatic Release Unit (HRU) van de Griekse fabrikant Lazilas zorgt dat een reddingvlot automatisch los komt als een boot 1,5 tot 4 meter onder water komt. Een overslaande golf of harde regenbui doorstaat de koppeling wel, maar als de druk van het water rond de HRU oploopt, gaat de riem waarmee een reddingvlot op het dek is geborgd automatisch los en drijft het vlot naar het wateroppervlak. Als het jacht verder zinkt, zal de treklijn die aan het vlot zit en die nog aan de boot vast zit, het vlot activeren en blaast het reddingvlot zichzelf op. Het drijfvermogen van het vlot neemt dan enorm toe en daardoor zal de treklijn breken als de boot verder onder water verdwijnt. De HRU is geschikt voor vlotten van alle maten en soorten. www.lazilas.com Snel schakelende elektromotor Vetus introduceert de E-line en E-pod aandrijvingen, een serie vaste elektrische jachtmotoren. De E-line is ontwikkeld als inboord motor, die kan staan op de plek waar in conventionele configuraties een dieselmotor zou staan. De E-pod is een trommelschroef, bedoeld voor montage vlak voor het roer. De compacte motor onder de spiegel kan op moderne jachten veel ruimte besparen: een motorruim, brandstoftank, schroefas en keerkoppeling zijn niet meer nodig. Alleen een accupakket neemt nog ruimte in aan boord. Elektromotoren hebben geen keerkoppeling nodig: ze werken even goed vooruit als achteruit. Een consequentie is dat voor het remmen en manoeuvreren, de motor iedere keer helemaal tot stilstand moet komen en de andere kant op moet gaan draaien. Daarom ontwikkelde Vetus ‘active electronic braking’ waarbij het grote koppel dat een elektromotor levert, juist wordt gebruikt om de motor snel te stoppen en de andere kant op te laten draaien. De magneten van rotor en stator worden daarbij benut. De motoren zijn verkrijgbaar in vermogens van 3,2 tot 13,3 kW (~equivalent 4 tot 22 pk). www.vetus.nl HISWA MAGAZINE 1 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication