46

NIEUWSINNOVATIE Vlakke universele rolreefinstallatie Een platte schijf met de reeflijn als een lange lus oftewel een oneindige lijn: zo oogt de nieuwe KF v3, een rolreefsysteem dat de Franse fabrikant Karver eind 2020 introduceerde. Het nieuwe rolreefsysteem is geschikt voor zowel code zero’s en gennakers als voor fokken en genua’s die aan een voorstag vast zitten. De reeflijn van voorzeilen loopt door een taps toelopende groef om een vlakke trommel. Dankzij een uitgekiend ontwerp is er voldoende frictie om een klapperend zeil in de wind op te kunnen draaien. Met een laatste rukje aan de reeflijn van de rolinstallatie kan een ingerold zeil worden gefixeerd zodat die ook in een vlaag niet per ongeluk uitrolt. Het ontwerp zorgt ook voor minder slijtage van de reeflijn. Doordat de schijf vlak is, is weinig ruimte nodig tussen het dek en de halshoek van het voorzeil. Zo blijft het onderlijk van de voorzeilen mooi op het dek aansluiten. Dankzij groot bedieningsgemak is de KFv3 geschikt voor toerjachten van beginnende zeilers, maar zullen ook getrainde wedstrijdzeilers het willen toepassen om de precisie en bedrijfszekerheid. www.karver-systems.com Aanlegautomaat De joystickbesturing die Volvo Penta al in 2006 introduceerde bij het IPS-aandrijfsysteem, is gekoppeld aan erg nauwkeurige GPS-positiebepaling. Daardoor kunnen de sturende pods van IPS nu ook via een zogenaamd dynamic positioning programma de boot exact op een geografische positie fixeren, ook in golven en op stromend water. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari presenteerde Volvo Penta de volgende stap in de automatisering van besturingstechniek op jachten: het Assisted Docking Systeem. De controle over het proces van aanleggen blijft in handen van de schipper, die zijn jacht stuurt met enkel de joystick. Software achter de joystick interpreteert de bedoeling van de stuurman. Als die het pokje vooruit beweegt, zal de bedoeling zijn om recht vooruit te gaan. Draait hij de stick, dan is de bedoeling dat de boot op zijn as draait. Dankzij de nauwkeurige positiebepaling is dat precies wat de boot doet, ook op stromend water of golven en bij harde wind. Het compenseren voor die factoren doet het systeem zelf. www.volvopenta.com/assisteddocking Nieuwe opblaasboten van Crewsaver De Australische fabrikant Crewsaver presenteert naast de snel opblazende automatische zwemvesten een opblaasbare boot in drie maten van 185 tot 260 cm in lengte. De boten worden geleverd met een hoge capaciteit handpomp, peddels, landvasten en een reparatieset. Dankzij slimme one-touch ventielen is de boot erg snel op te pompen en leeg te laten lopen. www.crewsaver.com 46 HISWA MAGAZINE 1

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication