20

Lokaal, duurzaam en creatief De invloed van de gastvrijheidsondernemer, of dit nu op land op water is, op het eigen succes is in de komende jaren groot. Daarin zijn samen optrekken, lokaal ondernemen, samen kennis generen en de sociale impact vergroten belangrijk. Klijs: ‘We zorgen samen voor een leuke tijd voor toeristen, maar het is daarbij ook belangrijk dat dit leuk, fijn en goed is voor de bewoners van de regio.’ Dat onderschrijft ook Kees van der Most van Trends & Tourism. Als onderzoeker en trendwatcher ziet hij verschillende ontwikkelingen, die hij in zijn Toekomstvisie 2030 uiteenzet. ‘Ten eerste gaan binnenlandse vakanties het goed doen’, zegt hij. ‘Dat is niet alleen door corona, dat komt ook door trends die daarvoor ook al zichtbaar waren. Zo groeit bijvoorbeeld het aandeel korte vakanties in de markt en die worden veelal dichter bij huis doorgebracht. Daarnaast zijn er meer en meer 65-plussers, we Instagrammable De opvallendste campagnebijdragen waren veelal user generated: de consument klom in de pen en maakte de mooiste foto’s van de meest verrassende plekken in Nederland. Tijdlijnen op sociale media vulden zich met hashtags als #hiermoetjezijn, #wadbenjemooi en natuurlijk #welkomophetwater. Ook bijvoorbeeld Dorien Broekhof ging via socials op zoek naar haar vakantiebestemming. ‘Ik wilde niet naar de grote massa, en niet vliegen. Uiteindelijk vond ik mijn vakantie via #bijzonderplekje en #hiermoetjezijn.’ Met haar gezin, woonachtig in Leiden, trok ze naar Ouddorp, vlakbij de Brouwersdam en daarna naar Drenthe voor het contrast. ‘We kwamen op verrassende locaties, met openluchtzwembaden midden in het bos, op basis van tips van anderen, influencers en blogs.’ Ook dit jaar gaan die campagnes door en ontstaan er nieuwe. Zo gaan influencers 20 HISWA MAGAZINE 2 Bas Smit en Nicolette van Dam op pad. Via #nederlandheeftalles is alles te volgen. Ook maken zij een vakantieboek met tips in alle twaalf provincies. Iedereen kan meedoen – door zelf de mooiste plekjes te delen op Instagram #nederlandheeftalles of je idee in te sturen via www.nederlandheeftalles.nl. hebben een grotere kans op mooi zomerweer en duurzaamheid wint aan belang. Lokaal ondernemen is hierbij steeds belangrijker.’ Er is een positiever beeld van op vakantie gaan in Nederland. Het is niet meer de ‘poor men’s holiday’. Ondernemers spelen in op al deze trends, ziet Van der Most: ‘We zien nieuwe verblijfsconcepten als tiny houses, strandhuisjes en pop-upcampings. Er liggen enorm veel kansen voor verblijf buiten de schoolvakanties om. De oudere doelgroep wil graag verblijven in hoogwaardige bungalows en willen activiteiten als wandelen en fietsen. Buiten is de nieuwe norm, het is gezond én leuk. Mensen hebben een positiever beeld van op vakantie gaan in Nederland. Het is niet meer de ‘poor men’s holiday’ die het eerst was.’

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication