26

Gezelligheid op de kade naast de steigers van Marina Port Zélande. krijgt dit segment voet aan de grond in Nederland. We hebben er nu drie en ik ben van plan meer van die plekken te maken.” Het verblijfskarakter van de haven krijgt verder gestalte in een uitstap naar kampeerauto’s. “We leggen een camperterrein aan. Daar is op de Brouwersdam behoefte aan hebben we gemerkt.” Blijvers “Niet alleen het bootbezit is toegenomen in 2020, er is ook meer gevaren met plezierboten,” vat Reinier Steensma de bevindingen samen van zijn rapport ‘Update watersport in 2030, 2040, 2050 inclusief gevolgen corona’. Zijn bureau Waterrecreatieadvies deed onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat. “Het aantal sluispassages met jachten steeg in het seizoen van 2020. Er wordt dus meer gevaren. Daarnaast zie je dat er meer boten worden verkocht, vooral gebruikte jachten. De makelaars hadden een goed jaar. Opvallend is dat er ook veel boten werden verkocht die voorheen moeilijk verkoopbaar waren. Nieuwgebouwde sloepen waren in de loop van het seizoen niet meer 26 leverbaar. Uitverkocht. Oudere jachten werden weer opgeknapt voor vakanties aan boord. Jachtservicebedrijven hadden het druk – net als de verhuurbedrijven. En zelfs de watersportwinkels profiteren: nieuwe watersporters komen er in één keer een hele outfit aanschaffen. Voor het komend jaar zijn er mooie kansen voor productuitbreiding. Zeilscholen kunnen cursussen voor volwassenen aanbieden, vaarbewijscursussen zijn weer gewild en havens kunnen voor tochtenvaarders in open boten meer overnachtingen aanbieden – in houseboats bijvoorbeeld.” Er zijn mooie kansen voor productuitbreiding. Denk aan zeilcursussen voor volwassenen, vaarbewijscursussen en overnachtingsmogelijkheden voor tochtenvaarders in open boten. Jonger Maar blijven de nieuwe watersporters als op een gegeven moment reizen weer mogelijk en veilig is? “Wisten we het maar,” lacht Rob Vrolijks van gelijknamig projectbureau. “Het aantal nieuw verkochte jachten vorig jaar was groter dan anders en ook de tweedehands markt kwam goed op gang, maar de aantallen zijn niet zo groot dat we spreken van een game changer in de watersport. Er is niet zoveel cijfermateriaal uit de sector, maar uit het polissenoverzicht van een grote verzekeraar in de watersport blijkt: er zijn in 2020 evenveel boten verzekerd als in 2019. Wel zien we een heel hoopgevende ontwikkeling: de gemiddelde leeftijd van de verzekerden is lager geworden. Eindelijk een wending in de vergrijzing. De mensen die vorig jaar erbij kwamen op het water, zijn grofweg in drie groepen in te delen. Er zijn jonge gezinnen die de boot die al jaren in de familie is, herontdekken als mooi vakantievehikel. Daarnaast zijn er kopers – vaak twintigers en dertigers – die impulsief een ouder jacht aanschaffen. Wat we ook zien is een groep kopers die samen een oudere boot kopen en die samen opknappen die ze samen en per toerbeurt gaan gebruiken – meestal drie of vier jongere mannen. Vooral de eerste groep – die een al in goede staat verkerend familiejacht herontdekt – is een groep met potentiële blijvers. Van de groep die samen een boot koopt, blijft uiteindelijk misschien één van de kopers over als actieve watersporter. De impulskopers zitten als eersten straks weer in het vliegtuig. Toch heb ik het gevoel dat over de hele linie de coronacrisis de watersport helpt. Een deel van de nieuwe aanwas zal blijven. Die moeten we met goede diensten die aansluiten op gezinsvakanties, vasthouden.” HISWA MAGAZINE 2

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication