VOORWOORD Voorwoord Revival of the eighties Een playlist met nummers van Michael Jackson, Madonna en Prince. De aankoop van een wortelvormige jeans. Een windsurfcursus die geboekt is voor de zomervakantie. Hè, leef ik weer in de jaren ’80 ofzo, dacht ik toen afgelopen week deze drie dingen waarnam in mijn gezin. Maar inderdaad, het schijnt zo te zijn: in het post-coronatijdperk ligt een revival van de jaren ’80 voor de hand. Het is een periode die goed te vergelijken is met de huidige tijd. Ook destijds moesten we een crisis overwinnen. Trendwatchers voorspellen net als toen een focus op technologie (artificial intelligence), op gezondheid en fitness (weerstand) en op veiligheid (hygiëne). Niet zo gek dus dat de watersport populair is: het is veilig, dichtbij en in de gezonde buitenlucht. In dit nummer besteden we aandacht aan de groeiende waardering voor (water)recreatie en toerisme in Nederland. Echter, om de nieuwe generatie watersporters vast te houden, worden voorzieningen op jachthavens steeds belangrijker. Het creëren van een vakantiegevoel in plaats van het bieden van een parkeerplaats voor de boot. Lees het artikel hierover op pagina 24. In het artikel ‘Nederland herontdekt’ op pagina 18 zoomen we in op een recent gehouden onderzoek waaruit blijkt dat toerisme en recreatie een belangrijke bijdrage leveren aan ons Bruto Nationaal Geluk. Mensen hebben een positiever beeld van op vakantie gaan in Nederland. Het is niet meer de ‘poor men’s holiday’ die het eerst was. Ondernemers hebben daar met hun vele nieuwe concepten een belangrijke rol in gespeeld. Zeilscholen ontwikkelen zich ook flink: ze doen meer dan alleen het aanbieden van cursussen. Het verhuren van waterlodges bijvoorbeeld waarin Zeilschool Pean (pagina 28) succesvol in is. Nu ze vanwege de coronacrisis geen groepen mogen ontvangen, zetten ze in op andere activiteiten. We gaan vast een mooie zomer tegemoet. Met hopelijk veel vrijheid en plezier. En als we dat een revival of the eighties noemen, prima. Maar dan heb ik nog w een verzoekje. Mag dan ook weer het Prikkebeen-ijsje op de markt? Liane Jansen Hoofdredacteur Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA-RECRON. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Uitgever HISWA-RECRON Storkstraat 24 3833 LB Leusden T 033 - 303 97 00 E communicatie@hiswarecron.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Michaël Steenhoff en Lisette Vos Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Rianne Hartog Vormgeving Drukte van Belang Amsterdam Druk Zalsman Zwolle BV HISWA MAGAZINE 2 3
4 Online Touch Home