30

Veel zeilkampen voor kinderen konden vorig jaar wel doorgaan, zoals bij Nautiek in Amsterdam. Wachtlijst voor examen Arjen Bergijk, eigenaar van Vaarplezier, heeft niet direct geprofiteerd van nieuwkomers in de watersport. Bij Vaarplezier, die onder meer cursussen voor Vaarbewijs 1 en 2 geeft, liep het aantal aanmeldingen vorig jaar na het voorseizoen sterk terug. De wachttijd om bij het CBR examen te doen, liep door corona op tot vier maanden: cursisten haakten af. Daar moet volgens Bergijk snel een oplossing voor komen. ‘Elke schipper van een boot die langer dan 15 meter is en sneller gaat dan 20 kilometer per uur moet verplicht een vaarbewijs hebben. Sommige watersporters riskeren gewoon een boete. Zeggen ze tegen de rechter dat ze geen examen konden doen.’ Vaarplezier heeft naast consumenten ook (semi-)overheden, zoals gemeenten en waterschappen, als klant. De opleiding NauPro Vaarbewijs voor die specifieke doelgroep loopt wél goed. Daarnaast ontwikkelde Bergijk nieuwe cursussen, zoals rijden met een boottrailer en een introductie vaarregels aan boord. Eerder nam hij samen met WatersportTV informatieve video’s op en binnenkort start hij een podcast over ondernemen in de watersport. Hij kijkt met optimisme vooruit. ‘Het is evident dat meer mensen op het water zijn. Die moeten wij vasthouden. Als straks alles weer open is, profiteren wij daar ook van.’ De coronacrisis gaf zeilschool Pean een impuls met nieuwe activiteiten, van de verhuur van waterlodges tot digitale theorieles voor kinderen. Toch wil Rienk de Jonge zo snel mogelijk weer terug naar het ‘oude normaal’. ‘We zijn inventief en komen er samen doorheen. De saamhorigheid onder onze medewerkers en onze gasten is groot. Iedereen denkt steeds goed mee. Dat vind ik mooi. Maar de beperkingen zijn we liever kwijt dan rijk. We willen weer in alle vrijheid kunnen ondernemen.’ Vaarles bij Vaarplezier Arjen Bergijk, Vaarplezier 30 HISWA MAGAZINE 2

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication