39

tegen kunnen gaan. Samen duiken we dan in de bedrijfsvoering van een camping of een jachthaven. Je doorloopt de route van de klant door het bedrijf. Daardoor leer je veel van elkaar.’ Verschillen zijn er, stelt Belt. ‘HISWA is een sterk merk dat zich vooral op de consument richt. Een HISWA Erkend Bedrijf heeft een goede naam. RECRON zet zich van oudsher meer in op de belangenbehartiging voor de leden. Bij HISWARECRON combineren we het beste van twee werelden.’ Doel is om de dienstverlening te verbeteren en een sterke lobby te voeren op landelijke dossiers. In deze nieuwe organisatie voelt Belt zich als een vis in het water. Net als zijn collega’s heeft hij een breed takenpakket en is er veel ruimte voor eigen initiatief. Hij heeft contact met de leden om te horen wat er speelt, vooral via de besturen van bedrijfsgroepen met betrokken ondernemers. Doel is om de dienstverlening te verbeteren en een sterke lobby te voeren op dossiers die landelijk spelen. Daarvoor werkt hij intern samen met de regiomanagers en de inhoudelijk specialisten. Corona speelt in zijn dagelijks werk nog steeds een grote rol. Kennispartners Dat geldt ook voor zijn rol als projectleider van de HISWA-RECRON Business Club. Deze bedrijven (Kennispartners en TOP Suppliers) hebben veel kennis in huis waar de leden van kunnen profiteren, onder meer in deze coronatijd. ‘We willen op tijd hulp aanbieden en voorkomen dat onze leden omvallen. Onze lobby naar de politiek gaat door: we willen zo snel mogelijk weer perspectief en de steun voor de bedrijven vanuit de overheid moet voldoende zijn. Maar in onze sectoren zijn schrijnende gevallen, vooral bij bedrijven die groepen ontvangen, zoals groepsaccommodaties en zeilscholen.’ De kennis van de businessclubpartners wordt breder ingezet, vertelt Belt. Bijvoorbeeld bij een steunplan van de provincie Overijssel voor bedrijven in recreatie en watersport waar HISWA-RECRON een stevige lobby voor voerde. Zij krijgen een voucher voor innovaties in hun onderneming. Belt: ‘Hoe kunnen ondernemers dat steuntje in de rug zo goed mogelijk inzetten? Daarover kunnen onze kennispartners goed advies geven. Hoe graag we zouden willen, we kunnen niet alle 2.500 leden zelf uitgebreid één op één advies geven. Daarvoor is onze capaciteit te klein.’ De ondernemer moet aan het stuur zitten, niet de gemeente. Eigenaar Toon Weijenborg van camping Zeeburg in gesprek met Jeffrey Belt HISWA MAGAZINE 2 Meerpalen voor gevelbedekking Al is het nog steeds alle hens aan dek om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden, Belt steekt ook tijd in het dossier duurzaamheid, inclusief circulair ondernemen en de energietransitie. HISWA-RECRON stelde een werkgroep in om leden te helpen keuzes te maken. De stagiair brengt onder meer in kaart welke bedrijven voorop lopen. Camping Ons Buiten in Zeeland is een goed voorbeeld. ‘Het gaat vaak om praktische keuzes. Heb je bijvoorbeeld het grote receptiegebouw wel nodig? Als je het aantal vierkante meters terugbrengt, bespaar je energie. En denk in creatieve oplossingen. Zo heeft Ons Buiten planken van meerpalen van een jachthaven hergebruikt voor de gevelbekleding van het nieuwe gebouw.’ Daarnaast houdt Belt de wet- en regelgeving 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication