43

polyester en een materiaal dat 100% recyclebaar is, konden overbruggen. Met de stimuleringsbijdrage die we wonnen, kunnen we de circulaire e-sloep verder ontwikkelen.” We willen een vakantiegevoel creëren. Meer zijn dan alleen een afhaallocatie van een boot. We zitten een jaar in de coronacrisis: hoe kijk je naar het komende seizoen? “De watersport is in trek. Er waren veel vakanties in eigen land, waardoor we een goed verhuurseizoen achter de rug hebben en ook dit jaar weer verwachten. Mensen genieten ervan om een week op of aan het water te vertoeven, maar willen wel een ruime keus hebben aan activiteiten. Op onze haven willen we daarom meer een algeheel vakantiegevoel creëren, dan alleen een afhaallocatie van een boot zijn. Dit doen we door houseboats, SUP-planken, Optimisten en een hele range aan andere boten aan te bieden. Maar gasten kunnen ook een paar uurtjes de omgeving op een elektrische step verkennen. Bij de werf is het eveneens goed te merken dat mensen het water op willen. Er is veel vraag naar gebruikte boten.” Welke trends en ontwikkelingen signaleer je op het gebied van (water)recreatie en toerisme? “Doordat het drukker is op het water en nieuwe watersporters vaak minder bekend zijn met de vaarregels, wordt veiligheid een groter thema. Hier proberen we op in te spelen door meer boten met elektromotor uit HISWA MAGAZINE 2 te voeren. Die staat altijd stand-by en daardoor kun je aan boord snel ingrijpen. Dit geeft huurders een veilig gevoel en is tegelijkertijd erg comfortabel, omdat je niet het achterdek op hoeft voor het bedienen van de motor. Verder merk ik, omdat iedereen nu gewend is om alles online te regelen, dat een website met online boekingsmogelijkheden nog belangrijker is geworden. Bij ons kunnen gasten het hele proces online afhandelen en ligt er een boot klaar om in te stappen en weg te varen. Het kennen en vertegenwoordigen van de regio is ook zeker een rol die we tegenwoordig als verhuurder meer invullen.” Mannelijke ondernemers moeten zorgen voor meer diversiteit in hun marketinguitingen. Als vrouwelijke ondernemer in de watersport ben je helaas nog steeds in de minderheid. Wat moeten we hier aan doen om dit te verbeteren? “Ik vermoed dat er redelijk wat vrouwelijke ondernemers binnen de watersport zijn, maar zij runnen waarschijnlijk in veel gevallen het bedrijf samen met hun partner. Naar mijn mening zijn deze vrouwelijke ondernemers veel te weinig zichtbaar. We zijn ons nog te weinig bewust hoeveel invloed het heeft wanneer er een stereotype in marketinguitingen gebruikt wordt. De watersport – met HISWA als vertegenwoordiger – associeer ik met een blanke, grijze man in een donkerblauw pak. Terwijl we als branche willen dat er vooral meer jeugd het water op gaat. We moeten meer ons best doen om te kijken of er onder vrouwen animo is om in de watersport aan de slag te gaan. Oftewel ik doe hierbij een oproep aan alle vrouwelijke ondernemers om meer op de voorgrond te treden en zo jonge vrouwen te inspireren. Tegelijkertijd roep ik alle mannelijke ondernemers op om te zorgen voor meer diversiteit in hun marketinguitingen.” Hoora Watersport Biografie Eva Meijer volgde een studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden. Daarna ging ze bij Hoora Watersport, het bedrijf van haar ouders, aan de slag. Van kleins af aan werkte ze al mee in dit familiebedrijf. Toen het bedrijf verkocht werd in 2008, ging Eva werken en reizen in Nieuw-Zeeland en Australië. In 2012 nam ze Hoora Watersport over. 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication