NIEUWSMENS&BEDRIJF Vaarbewijs voor beroepsschippers Professionals die op werkboten, passagiersboten of andere kleine schepen varen voor hun werk kunnen het NauPro vaarbewijs halen. Hiermee tonen de beroepsmatige schippers van kleine schepen, waarvoor geen groot vaarbewijs nodig is, dat ze voor de uitvoering van hun beroep zijn gekwalificeerd zoals de arbo- en scheepvaartverkeerswet vereisen. Naast de kennis die hoort bij het klein vaarbewijs, leren de werkers op het water zaken over bootbeheersing, manoeuvreren en veiligheid. Redden van drenkelingen en hulp bij ongevallen maakt onderdeel uit van de cursus, die daadwerkelijk op het water wordt gegeven. De vaardigheden zijn praktisch en getoetst. De cursus wordt verzorgd vanuit een samenwerking van Vaarplezier, Aquaplanning en STC-KNRM. Het certificaat heeft geen erkenning van de overheid, maar wordt uitgegeven door STC-KNRM en is daarmee een serieus teken van vakbekwaamheid. www.vaarplezier.nl/naupro-vaarbewijs Wachtlijst examens vaarbewijs Als gevolg van de lockdown ontstaat een flinke wachtlijst van mensen die examen willen doen om hun vaarbewijs te halen. Veel meer mensen gaan in de zomer het water op, nu vakanties in het buitenland (bijna) niet mogelijk zijn. Maar het CBR die de examens afneemt, kan geen kandidaten ontvangen in een zaal. Het aantal aangevraagde examens steeg vorig jaar naar 40.000, vanaf 16.000 in 2016. De wachtlijst is zo lang dat het CBR geen nieuwe aanvragen voor vaarbewijsexamens meer aanneemt. Wie al een aanvraag heeft gedaan, kan pas het examen doen als het is toegestaan om met een groep mensen in een zaal bijeen te komen. www.cbr.nl HISWA MAGAZINE 2 Hoora wint geld voor Valk 3.0 Eva Meijer presenteerde op het Circo Circulair Business Design Track haar idee voor de Hoora Valk 3.0. Een boot die zo is ontworpen dat al het materiaal opnieuw kan worden benut na de levensduur van de boot. De wedstrijd om het meest circulaire productidee werd gehouden tijdens het Frysk Toerisme Kongres. Ondernemers uit de gastvrijheidindustrie presenteerden hun plannen. Meijer bedacht een elektrisch aangedreven sloep op basis van de romp van een Valk-zeilboot. Het polyester of zelfs een hele oude romp is herbruikbaar. Hergebruikt plastic van andere kringlopen kan worden gebruikt voor het 3D printen van de binnenschaal en het dek. De jury van Friese politici en innovatieplatforms vond het idee van Hoora Watersport het beste en kende een bedrag van 10.000 euro toe voor het verder uitwerken van het plan. Zie ook het artikel op pagina 42 waar Eva er meer over vertelt. www.hoora.nl 53
54 Online Touch Home