17

markt in binnen- en buitenland om klanten tevreden te stellen. Maar ook in het buitenland is de vraag groter en de te verkopen bootvoorraad minimaal. ‘De Brexit geeft hierbij enorme belemmeringen’, zegt Steenhoff. ‘Net als de handelsconflicten die de EU heeft met Amerika. Het importtarief op Amerikaanse boten steeg met 25%. De EU wil dit tarief nog eens gaan verdubbelen. ICOMIA, de internationale watersportkoepel waar HISWA-RECRON toe behoort, startte een actieve lobby om dit te voorkomen, maar het is afwachten of dit vruchten afwerpt.’ Die Brexit is niet alleen een belemmering voor de handel in materiële zaken. ‘Het Verenigd Koninkrijk hoort niet meer bij Schengen en de EU, maar er liggen wel zo’n 1.500 tot 2.000 boten van gepensioneerde Britten met een vaste ligplaats hier’, zegt Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON. ‘Deze mensen betalen zo’n 15.000 tot 20.000 euro aan liggeld en ze besteden vrijwel alles aan onderhoud uit. Goede inkomsten dus. We lobbyen hard om de schade voor de jachtservicebedrijven te beperken. Net als voor een verlengd visum zodat deze Britten langer hier kunnen verblijven, in plaats van de 90 toegestane dagen nu.’ Versnelling in online presentatie Een ander aspect van internationale handel, de export, heeft ook veranderingen doorgemaakt. Het exportbelang is voor de Nederlandse werven enorm groot en de coronatijd leverde hier versnelling op. ‘De exposure op de website www.yachtsholland.com is steeds belangrijker’, geeft Steenhoff aan. ‘Als HISWA-RECRON stimuleerden we werven om hun producten goed online te presenteren.’ En dat werkt: ‘We horen dat de werven online boten verkopen aan kopers die ze nog niet gezien hebben. Deze kopers, buitenlanders die niet naar Nederland kunnen komen voor een bezoekje, krijgen een rondleiding door het jacht met de mobiele telefoon en soms zijn 3D-animaties en drones beschikbaar. Dat was twee jaar geleden gewoon ondenkbaar.’ Ook nog niet-gebouwde boten worden zo verkocht. ‘Daarbij helpt natuurlijk de druk op de markt en het feit dat mensen meer spaargeld hebben.’ De belangrijkste verandering voor de internationale handel is dat het voorraadbeheer dichter bij huis komt. Veranderingen voor de toekomst Van alle veranderingen voor de internationale handel in de komende jaren is de belangrijkste dat het voorraadbeheer weer dichter bij huis komt. Van den Heuvel: ‘Waar de norm was zo min mogelijk voorraad te hebben, is dat nu volledig anders. Toeleveranciers, webwinkels, importeurs en dealers willen meer grip op het voorraadbeheer. Dat kan betekenen dat de voorraden weer in Nederland komen te liggen. En dat we ook méér voorraden aanleggen. Want zeker is wel: als je te voorzichtig bent momenteel, blijf je achter de feiten aanlopen.’ De prijzen voor grondstoffen in de jachtbouw stijgen hard HISWA MAGAZINE 3 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication