21

brandstof. “Zeker voor kleinere boten zoals vissersschepen en coasters die hier in de haven komen maar ook voor grotere jachten is waterstof een ideale brandstof,” verzekert de werfbaas. Om dat aan te tonen, bouwde Keizer het duurzame zeiljacht de Ecolution om naar waterstofaandrijving. Dit jacht van wijlen astronaut Wubbo Ockels is ontwikkeld om al zeilend elektriciteit op te wekken. Een accupakket wordt opgeladen die alle apparaten aan boord van stroom voorziet en die voldoende vermogen levert voor de elektromotoren om havens in- en uit te varen. Als de stroomopwekking zou tegenvallen, zorgden dieselgeneratoren voor elektriciteit. Die generatoren zijn vervangen door waterstofbrandstofcellen. Twee bandstofcellen van elk 30 kiloWatt zijn ingericht om samen 45 kiloWatt te leveren. Door niet op vol vermogen te draaien, gaan brandstofcellen langer mee. De elektromotoren van Ecolution stuwen met 45 kW de boot tot kruissnelheid. Het piekvermogen is 75 kW. De voeding komt uit de accu’s. De brandstofcellen zijn zo geregeld dat ze automatisch elektriciteit leveren als stroom wordt gevraagd en vanzelf stoppen als de accu’s voldoende zijn opgeladen. Zeker voor kleinere boten zoals vissersschepen is waterstof een ideale brandstof. HISWA MAGAZINE 3 Studenten van de TU Delft ontwikkelden een foilende waterstofboot voor deelname aan de Energy Boat Challenge in Monaco. 21 “De installatie op de Ecolution is een proefproject voor de beroepsvaart”, meldt Keizer. “We beginnen met acceptance tests. Voor classificeringsbureaus als Lloyds doen we een uitgebreide risicoanalyse en maken een plan wat te doen als een incident voorkomt. Zo werken we aan een veiligheidscertificering. Hiermee willen we de weg vrij maken voor schepen in de beroepsvaart om brandstofcellen te gaan gebruiken. Vooral het meenemen van waterstof in tanks aan boord is iets waar de keuringsinstituten strenge eisen aan stellen.” Zo’n proefproject, als een van de eersten een nieuwe techniek toepassen, is altijd duur: Next Generation Shipyards voerde de hele ombouw uit voor 750.000 euro. Het samenstellen van de aandrijfinstallatie heeft de overtuiging van Keizer alleen maar gesterkt: “We weten dat het werkt. Hoe efficiënt het is, gaan we nu meten. Met de waterstof die we nu aan boord hebben, zouden we zeker 24 uur elektrische voortstuwing moeten hebben.” Hoeveel waterstof de installatie nodig heeft, wat de prijs daarvan wordt na grootschalige invoering en hoe duurzaam waterstof wordt geproduceerd, dat bepaalt samen het succes van de nieuwe brandstof. Kilometers per kilogram Veel rendement uit een beperkte hoeveelheid waterstof halen is de uitdaging van Team Solar Boat van de TU Delft. “De energiedichtheid van waterstof is vrij laag”, legt Gerard Wiegersma uit. Als student Maritieme Techniek is hij in de welluidende functie van Structural & Hydrogen Development Engineer actief in het project Hydro Motion. “Daarom hebben we tanks op hoge druk. Wij gebruiken 350 bar, in auto’s waar de ruimte beperkt is, wordt zelfs 700 bar toegepast. Het rendement vanaf opwekken van waterstof uit water en elektriciteit, tot aan het elektrisch vermogen aan de schroef van onze boot is 50 procent. We hebben een brandstofcel die maximaal 30 kW

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication