23

door de brandstofcel. Die gebruikt op de meeste Northman-jachten methanol als brandstof. De keus voor methanol als energiedrager is vooral bepaald door de beschikbaarheid van groene methanol, de eenvoud van transport en de opslag aan boord. Methanol brandstofcellen zijn beschikbaar voor inbouw. Dat kan technisch ook een waterstofbrandstofcel zijn maar er is nog geen certificering Waterstof in opkomst wereldwijd • In Oman wordt een enorme waterstofproductiefaciliteit voorbereid die met zonnepanelen en windmolens elektriciteit opwekt en daarvan waterstof maakt. • Motorenfabrikanten Daimler Benz en Volvo zijn onder de naam Cellcentric begonnen met de ontwikkeling van brandstofcellen als aandrijving voor vrachtwagens. • Kawasaki, Yanmar en Japan Enginge Company ontwikkelen samen grote motoren op waterstof voor de scheepvaart. • Superjachtbouwer Lürssen bouwt een groot motorjacht op waterstof. • Fountaine Pajot presenteert een zeilende kajuitcatamaran die de elektriciteit voor huishoudfuncties en voorststuwing opwekt met branstofcellen. • Concordia Damen bouwt een 67 meter lang opleidingsschip voor het STC dat vaart op waterstof: de Ab Initio • TECO Marine uit Noorwegen levert kant en klare brandstofcellen voor maritieme toepassingen van 400 kW tot 1,2 MegaWatt. voor waterstoftanks met de benodigde hoge druk aan boord van jachten. Die is in ontwikkeling via bijvoorbeeld Ecolution. HISWA MAGAZINE 3 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication